orvesto-202017-1

Framåt för Hemmets Journal i senaste Orvesto

09.06.2017

Idag (9/6) släpptes de senaste räckviddssiffrorna från Orvesto 2017:1 med undersökningsperiod 1/1-30/4. Flera av Egmont Publishings titlar visar på en stark utveckling och positiva siffror i den tuffa mediemarknaden. Däribland Hemmets Journal som tagit sikte på att återigen bli den största svenska veckotidningen.

En av de mest anmärkningsvärda siffrorna i Orvesto 2017:1 står Hemmets Journal för, som ökar med hela 29 000 läsare (+8%). Detta i ett segment där samtliga konkurrenter tappar.

Marika Bark, förlagsdirektör på Egmont Publishing i Malmö, kommenterar den positiva utvecklingen:

– Vi har arbetat hårt under den senaste tiden med att både vässa det redaktionella innehållet och att utveckla vårt kunderbjudande. Därtill ser vi även en ökning när det gäller läsning av tidningen digitalt. Målsättningen är glasklar – Hemmets Journal ska bli den största veckotidningen i Sverige igen!

Vind i seglen har även Egmonts båttitlar – tidningen Båtnytt ökar med hela 17 % och 15 000 läsare, och Praktiskt Båtägande ökar med 11 % och 6000 läsare.

– Det är glädjande att båda vår båttidningar visar så positiva siffror. Båtnytt har ökat rejält i upplaga sedan sammanslagningen med Vi Båtägare för 1,5 år sedan. Jag ser Orvestosiffrorna som en bekräftelse på att vi är på väg åt rätt håll med våra båttitlar, säger Max Carlgren, chefredaktör på Båtnytt.

Andra Egmonttitlar som går framåt i senaste Orvesto 2017:1 är :

• Golf Digest – ökar med 10 000 läsare eller 16%
  • Åka Skidor – ökar med 5 000 läsare eller 8%
  • Husvagn & Camping – ökar med 6 000 läsare eller 5%
  • Auto motor & sport – ökar med 3 000 läsare eller 3%
  • Svensk Golf – ökar med 5 000 läsare eller 1%

Totalt har de redovisade tidskrifterna 28 484 000 bruttoläsare. Det betyder att varje person läser i snitt 3,7 (2016:1 var det 3,9) av de redovisade tidskriftstitlarna. Denna siffra har gått ned något under det senaste året.