egmont-20outnorth3

Egmont ny delägare i Outnorth

10.01.2017

Egmont fortsätter sin expansion inom e-handelsomårdet och investerar 40 miljoner kronor i Outnorth. Outnorth är Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor och säljer kläder, skor och utrustning för aktiviteter och träning utomhus.

– Med ännu ett väldigt starkt år bakom oss står vi i och med den här investeringen nu bättre rustade än någonsin för framtiden. Det här möjliggör satsningar på både sortiments- och servicenivå så att vi kan inspirera fler att uppleva skandinavisk outdoor, vare sig det handlar om kläder och prylar eller om själva upplevelsen, säger Lars Nykvist, VD på Outnorth.

Outnorth grundades som en fysisk nätbutik av bröderna Stefan och Per Gustafsson. Nätbutiken lanserades 2005 och har växt i rekordfart. Idag är Outnorth Nordens ledande friluftsbutik på nätet och omsätter cirka 335 miljoner kronor.

– Egmont har under de senaste åren investerat i ett antal framgångsrika e-handelsföretag i Norden. Vår målsättning är att investera och utveckla oss till att bli ledande inom e-handel i Norden. Investeringen i Outnorth blir vår sjunde och vi tror att bolaget efter ett imponerande 2016 står starkt i konkurrensen, med en kompetent ledning och kunniga partners i ägarkretsen, säger Torsten Bjerre Rasmussen, VD för Egmont Publishing, som i och med investeringen också tar plats i Outnorths styrelse.

En annan av storägarna i Outnorth är Verdane Capital VII. Man har över 30 års erfarenhet från investeringar i snabbväxande bolag, varav ett stort antal är aktiva inom just e-handel.

– Vi har de senaste åren jobbat långsiktigt med Outnorth i strategin om att bli Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor. Nu lägger vi i nästa växel och satsar ytterligare på att bredda och förbättra både produktutbudet och tjänsterna för att skapa fortsatt tillväxt och bygga ett ännu starkare varumärke, säger Staffan Mörndal på Verdane Capital Advisors.

Egmont har tidigare investerat i ett flertal nordiska e-handelsbolag, varav tre är svenska: Jollyroom med produkter inom barn- och bebisområdet, Animail, med husdjursprodukter och köksbutiken Bagaren och Kocken.