bjorn-golf-hemsida

Auto motor & sport och Volkswagen auktionerar ut tidernas snabbaste Golf GTI – överskottet till BRIS

12.12.2016

Den är den mest kraftfulla Golf GTI:n någonsin. Den har krossat varvrekordet på klassiska Nürnburgring. Och den finns endast i fyra exemplar i Sverige. Nu auktionerar Volkswagen tillsammans med auto motor & sport ut den unika modellen Golf GTI Clubsport S. Överskottet av intäkterna går till välgörenhetsorganisationen BRIS.

Det var i våras, i samband med 40-årsfirandet av den ikoniska sportmodellen Golf GTI, som Volkswagen släppte specialversionen Golf GTI Clubsport S. Endast 400 exemplar har tillverkats, varav endast 4 stycken hamnar på den svenska marknaden. Bilarna är på väg till Sverige och nu släpps de till försäljning genom en auktion på Sveriges största bilsajt automotorsport.se den 12–25 december.

Utgångspriset är satt till 297 000 kr per bil, men med tanke på den begränsade upplagan och det stora förhandsintresset, förväntas slutpriset stiga ordentligt. Överskottet av intäkterna från försäljningen skänker Volkswagen till Bris.

– Vi är väldigt glada över att få samarbeta med Volkswagen om denna exklusiva auktion. Genom vår stora räckvidd med över 250 000 unika besökare i veckan, och vårt höga läsarengagemang, hoppas vi kunna öka intresset och generera fler budgivare i auktionen. Ambitionen är att få ihop en ansenlig summa som går till Bris, vilket känns väldigt behjärtansvärt och angeläget, säger Björn Österman, digital försäljningschef på Egmont Publishing.

− Vi har haft ett långt och givande samarbete och försöker hela tiden hitta nya vägar för att uppmärksamma Bris och deras viktiga arbete för att hjälpa utsatta barn och unga. Det ska bli mycket spännande att följa auktionen och förhoppningsvis blir det en fin julklapp till Bris verksamhet, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.

Den kraftfullaste GTI-modellen någonsin
Golf GTI Clubsport S är den kraftfullaste GTI-modellen någonsin med 310 hk, en prestanda på 0-100 km/h på 5,8 sekunder och en topphastighet 265 km/h. Något som demonstrerades med all tydlighet i våras då bilen krossade det tidigare varvrekord för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på tyska racingbanan Nürburgring.

Men det är inte bara under huven och prestandamässigt som Golf GTI Clubsport S sticker ut. Bilen tillverkas endast i tre exteriörkulörer och till Sverige kommer det ett exemplar i "Deep Black Pearl", en "Tornado Red" och två "Pure White". De röda och vita bilarna har svarta tak. Bilarna är också maximalt utrustade, vilket innebär bland annat navigation, bi-Xenonstrålkastare, larm och röststyrning. Dessutom har varje bil tilldelats ett unikt nummer mellan 001-400.

Den digitala lösningen levereras av Tradera. Auktionen inleds den 12 december och avslutas den 25 december.

Högupplösta bilder laddas ner från Volkswagens pressrum hos Cision.

Presskontakter:
Björn Österman, digital försäljningschef, Egmont Publishing, 0765 37 66 61, bjorn.osterman@egmont.se

Marcus Thomasfolk, Informationschef, Volkswagen, 08 553 867 97, marcus.thomasfolk@volkswagen.se