foto-20harald-20ennen-20cropped-20webside

Outnorth og Fjellsport skaper ny suksess

20.12.2018

Fjellsport og Outnorth går sammen i et felles morselskap med Egmont som majoritetseier. Netthandelselskapene får en samlet omsetning på over 1 milliard svenske kroner, og blir ledende i Norden.

Det er to sterke aktører som nå samler kreftene i et felles nordisk selskap. Fjellsport og Outnorth er begge ledende på netthandel innen friluft-segmentet på henholdsvis det norske og svenske markedet.

”Både Fjellsport og Outnorth har sterk vekst og suksess i sine markeder. Sammenslåingen i et felles morselskap vil frigjøre ressurser til videre vekst. Kombinert med sterk lokal markedsforståelse gir dette et unikt utgangspunkt for å ta en ledende online-posisjon i frilufts-segmentet,” sier leder for
e-commerce i majoritetseier Egmont Publishing, Cato Broberg.

Bedre kundeopplevelser
Fjellsport og Outnorth vil fortsette som selvstendige brands ut mot kundene og de skal fortsatt ha lager i både Norge og Sverige, for å sikre hurtige leveranser til kundene.

Eric Sandtrø fortsetter som CEO i Fjellsport og Harald Ennen som CEO i Outnorth. Ennen blir i tillegg CEO i det nye felles morselskapet. Eric Sandtrø og ledelsen i Fjellsport, samt de opprinnelige gründerne av Outnorth fortsetter som medeiere i det felles morselskapet.

”Vi samler nå kreftene i Norges og Sveriges beste outdoor-butikker på nett. Det skal vi bruke til å skape en enda bedre kundeopplevelse og mer verdi for våre kunder i årene fremover. Vi gleder oss til mulighetene dette gir,” sier Fjellsports CEO, Eric Sandtrø.

Også Outnorths CEO, Harald Ennen, ser frem til det nye fellesskapet:

”Når Outnorth og Fjellsport nå inngår i et nytt selskap, sikrer vi fortsatt ekspansiv vekst gjennom mer effektiv drift. Det finnes mye kunnskap og erfaring i begge selskapene, som vi nå kombinerer for å styrke vår posisjon i eksisterende og nye markeder,” sier Harald Ennen.

Mens Outnorth i 2017 kunne notere en omsetning på SEK 427 millioner, var det samme resultatet for Fjellsport NOK 285 millioner, tilsvarende SEK 300 millioner. Målet for 2019 er ifølge Cato Broberg, en samlet omsetning som vil passere en milliard svenske kroner.

Egmont har siden 2013 satset innen netthandel, og har i dag et sentralt team på 10 personer som jobber dedikert med utvikling av netthandel-selskapene. Egmonts portefølje består av primært nordiske selskaper med en samlet omsetning på over EUR 300 millioner i 2018, og inkluderer rasktvoksende selskaper som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Outnorth, Fjellsport, Med24 og Nicehair.

For mer informasjon vennligst kontakt:

Cato Broberg, Leder for e-commerce, Egmont Publishing
cato.broberg@egmont.com