Egmont fyller 140 år og inviterer til gratis kinoforestillinger

Egmont er et av Nordens største mediekonsern og en stiftelse, som hvert år hjelper barn og unge med 120 millioner kroner. 15. mai feirer Egmont sin 140 års fødselsdag, og inviterer til filmforestillinger i Nordisk Film Kino.

Mange nordmenn er hver dag i kontakt med Egmont, som stadig har fornyet seg siden starten for 140 år siden. I dag er Egmont et av Nordens største mediekonsern.

Egmont eier Nordisk Film, som lager filmer i Oscar-klasse, og har kinoer mange steder i Norge. Egmont utgir sterke magasintitler og står bak bokforlag. Egmont teller også ledende online-butikker, dataspill, digitale medieplattformer og strømmetjenester. Egmont har i mer enn 25 år eid TV 2. Egmont er en stiftelse, så hele overskuddet går til å videreutvikle mediene, samt til å hjelpe barn og unge som har det vanskelig.

Den 15. mai fyller Egmont 140 år. Det markeres på dagen ved å invitere nordmenn til Nordisk Films kinoer over hele landet, med film til et bredt publikum.

“Egmonts DNA er å skape sterke fortellinger i filmer, bøker, tv, dataspill og blader, samt å bruke teknologi så forbrukeren har adgang fra moderne plattformer. Vi står bak Oscarvinnende filmer, store tv-serier, vesentlig nyhetsjournalistikk og personlige historier man kan kjenne seg igjen i. Sterke historier og troverdig journalistikk er helt avgjørende i vårt samfunn. Som stiftelse kan vi tenke langsiktig, og Egmonts formål er å utvikle våre medier og å hjelpe barn og unge”, sier Egmonts konsernsjef Steffen Kragh.

Et moderne mediehus
Egmont ble grunnlagt 15. mai 1878 i Danmark, av den bare 17 år gamle typografen Egmont Harald Petersen. Han kom fra trange kår, men var en innovativ og visjonær ung mann. Egmont Harald Petersen lånte startkapital av sin enslige mor, Petrine, som pantsatt alt hun eide, så sønnen kunne kjøpe en trykkpresse. Som den første i Danmark, trykket Egmont Harald Petersen bilder i fargetoner, og fikk snart omfattende suksess. I begynnelsen av 1900-tallet, trykket han bl.a. telefonkatalogen og alle verdipapirer i Danmark, herunder statsobligasjoner. Videre overtok Egmont Harald Petersen et magasin, og en bladvirksomhet vokste raskt frem i Danmark, og senere også utenfor landets grenser. I dag utgir Egmont 700 magasiner i 30 land. I Norge står bl.a. Hjemmet, Det Nye, Vi Menn og Hytteliv i hyllene - naturligvis også i en digital bladkiosk.

Men Egmont har utviklet seg til å være mye mer enn en bladforretning. I porteføljen inngår også Nordisk Film, som er verdens eldste filmselskap, hvorfra det produseres både internasjonale tv-serier og filmer som Den 12. Mann. Nordisk Films kinovirksomhet har også vokst til å være ledende i både Norge og Danmark.

For mer enn 25 år siden, var Egmont også med på å starte allmennkringkasteren TV 2. Her samles nordmenn rundt nyheter, sport og underholdning på ni forskjellige tv-kanaler og strømmetjenesten TV 2 Sumo.

Med utgangspunkt i Egmonts DNA, den sterke historiefortellingen, har virksomheten utviklet seg de senere år med nye vekstområder og teknologi. Egmont har investert i suksessfulle dataspillvirksomheter, i tillegg ti at en sterk innsikt i livsstil, har ført til at porteføljen nå også teller en rekke ledende online-butikker. Med erfaring fra underholdningsopplevelser i bl.a. kinoene, har Egmont utviklet globale digitale gavekortløsninger. Og i TV 2 er det skapt en rekke teknologiselskaper, bl.a. med fokus på strømmeteknologi og robotkameraer, som i dag blir brukt av tv-selskaper verden rundt.

Egmont gir tilbake
Egmont Harald Petersen døde i 1914. I sin oppvekst hadde Egmont selv levd under trange kår, og han var opptatt av at hans virksomhet skulle gi tilbake til samfunnet. I 1920 ble Egmont omgjort til en stiftelse, som i dag hvert år gir 120 millioner kroner til å hjelpe norske og danske barn og unge som ha det vanskelig, mens resten av overskuddet gjeninvesteres i medier og teknologi.

I Norge støtter Egmont hvert år en rekke prosjekter, som har til formål å fremme et godt liv for sårbare barn og unge, og styrke læring. Blant Egmonts partnere er Kronprinsparets Fond, Norske Kvinners Sanitetsforening, SOS-barnebyer og Senter for Krisepsykologi.

“Egmont har siden 1920 gitt det som tilsvarer 3.8 milliarder norske kroner til utsatte barn og unge. Det er motiverende for oss alle, at vi kan være med på å gi en hjelpende hånd til de barn og unge som står i fare for å havne utenfor fellesskapet”, sier konsernsjef Steffen Kragh.

Fødselsdagsbilletter må reserveres på forhånd.
Fødselsdagsbilletter til Nordisk Film Kino den 15. mai, legges ut tirsdag 8. mai, klokken 10. Det er mulig å reservere to gratisbilletter pr. person til alle filmforestillinger som starter i tidsrommet 15.30-19.30 den 15. mai. Det legges ut ca. 26.000 billetter, som dekker alle aktuelle filmer - alt fra komedier og barnefilmer, til drama og action.

Billetter reserveres etter “førstemann-til-mølla-prinsippet”, og nærmere detaljer kan fra 2. mai finnes på www.egmont.no og på www.nfkino.no.

Her finner du Nordisk Film Kino
Oslo, Kinosør Kristiansand, Kinosør Arendal, Kinosør Farsund, Drammen, Asker, Askim, Halden, Horten, Hønefoss, Kilden (Tønsberg), Kristiansund, Verdal og Ålesund

For mer informasjon, kontakt

Jesper Eising
pressesjef, Egmont
jesper.eising@egmont.com

Mette Klingsey
presserådgiver, Egmont
mette.klingsey@egmont.com

Nedslag i Egmonts historie

• 15. mai 1878 i Danmark kjøper den 17-årige, nyutlærte typografen Egmont Harald Petersen sin første trykkpresse. På vei for å hente maskinen finner han en 25-øring av sølv mellom brostenene. Det må bety lykke, tenker han. Den dag i dag oppbevares Egmonts “lykkemynt” i virksomhetens hovedkontor i København. Historien inspirerte senere Carl Barks til fortellingen om onkel Joakims lykkemynt.
  • Egmont Harald Petersen er sønn av en enslig mor, Petrine, som pantsetter alt - møbler, bestikk, håndklær og sin symaskin - sånn at sønnen kan kjøpe sin trykkpresse, og starte sin egen virksomhet. Og Egmont er dyktig, ambisiøs, innovativ og dristig - han henter inspirasjon fra utlandet og utvider stadig forretningen.
  • Egmont er den første i Danmark som trykker bilder i farger, og i 1901 overtar han magasinet Damernes Blad, som senere blir til Hjemmet og som i dag er det eldste ukebladet i Skandinavia. Mange flere magasiner og blader har kommet til. I dag utgir Egmont mer enn 700 magasiner i 30 land, i Norge bl.a. kjent titler som Hjemmet, Det Nye, Vi Menn, Hytteliv og Donald Duck & Co..
  • Egmont Harald Petersen dør 5. august 1914 samtidig med at hans nye trykkeri, Gutenberghus, oppføres i Vognmagergade i København. Etter Egmonts ønske blir virksomheten i 1920 omdannet til et fond, som siden dengang har utdelt mer enn 3,8 milliarder kroner til allmennyttige formål. I dag hjelper Egmont barn og unge som har det vanskelig, og deler ut 120 millioner kroner i året.
  • Etter andre verdenskrig får Gutenberghus, som virksomheten nå heter, lisens til å gi ut Disney-tegneserier i Skandinavia. Det første Donald Duck-bladet kommer ut i Norge i oktober 1948.
  • I 1961 kjøper Gutenberghus det danske bokforlaget Aschehoug, og i 1984, det norske bokforlaget Damm, som senere fusjonerer med et annet forlag, Cappelen. Det blir til Norges største forlag Cappelen Damm, som eies likt av Egmont og Bonnier.
  • I 1992 fusjonerer Gutenberghus med verdens eldste filmselskap, Nordisk Film, og bedriften skifter navn til Egmont. Nordisk Film er i dag en ledende underholdningsvirksomhet i Norden, og lager film i Oscar-klasse, driver kinoer i Danmark og Norge, og står bak PlayStation i Norden. Nordisk Film har bl.a. produsert suksessfilmen Den 12. Mann.
  • I 1992 etablerer Egmont, sammen med en rekke partnere, TV 2 i Norge, som Egmont har vært eneeiere av siden 2012. TV 2 har i alt ni TV-kanaler, blant annet en 24-timers nyhetskanal, en ledende strømmetjeneste og en rekke digitale aktiviteter. TV 2 er størst i aldersgruppen 20-49, og samler nordmenn rundt nyheter, aktualiteter, drama, sport og underholdning.
  • I hele sin 140 års historie har Egmont konstant skapt vekst og innovasjon i sin medievirksomhet. De seneste årene, hvor de tradisjonelle medievanene er utfordret, har Egmont fulgt med forbrukerne til nye vekstområder innenfor blant annet e-handel, digital markedsføring, dataspill og digitale gavekortløsninger. Dette samtidig med at bedriftens kjernevirksomhet, film, tv, magasiner og bøker, utvikler seg med den nye tiden.
  • Egmont er i dag en av Nordens største mediekonsern med 6.600 medarbeidere og aktiviteter i 30 land. I 2017 omsatte Egmont samlet for 16,9 millioner kroner, inklusiv andelen av deleide selskaper. Som fond investerer Egmont 85 prosent av sitt overskudd i medievirksomheten, mens de resterende 15 prosent, rundt 120 millioner kroner, gis tilbake til samfunnet i form av allmennyttig aktiviteter med fokus på å hjelpe barn og unge som har det vanskelig.