EU-plan kan føre til færre film og tv-serier

17.05.2016

Publikum over hele Europa bliver taberne, hvis EU ødelægger film- og tv-branchens finansieringsmodel, viser ny undersøgelse. 

Ved den igangværende filmfestival i Cannes vises der film fra hele Europa. Vidt forskellige film af vidt forskellige instruktører produceret af engagerede filmfolk, der brænder for deres projekter. 

Men planer fra EU Kommissionen kan rokke fundamentalt ved den grundlæggende måde, film og tv-serier finansieres på. Og hvis planerne  gennemføres, vil det medføre en reduktion af antallet af lokalt producerede film med op til 37 procent, mens antallet af lokalt producerede tv-serier vil falde med op til 48 procent, viser en ny undersøgelse, som Oxera og Oliver & Ohlbaum har lavet for en lang række film og tv-organisationer, og som netop er blevet offentliggjort i Cannes. 

Forbrugerne vil med andre ord få adgang til markant færre europæiske - og herunder også danske - film og tv-serier, ligesom film- og tv-branchen vil miste op mod 8,2 mia. euro i årlig omsætning. 

EU Kommissionen har planer om på sigt at gøre op med den såkaldte geo-blocking, der betyder, at adgangen til at se specifikke film og tv-serier er bestemt af din geografiske placering. En Netflix-bruger i Danmark har derfor ikke nødvendigvis adgang til de samme film og tv-serier som en Netflix-bruger i Tyskland. Det hænger sammen med måden, hvorpå hovedparten af alle film og tv-serier finansieres.

Den offentlige filmstøtte udgør kun en del af finansieringen bag en typisk film eller tv-serie. En stor del af finansieringen hentes ved samproduktion med investorer i forskellige lande, samt ved at distributionsrettighederne præ-sælges til filmdistributører i forskellige lande, som kan udnytte disse rettigheder inden for deres territorium. Den lokale distributør fastlægger biografpremiere, samt hvornår og hvordan filmen efterfølgende udsendes til køb og leje på dvd, Blueray, onlineplatforme og tv.

Hvis geo-blockingen ophæves, vil det for den enkelte film betyde en tvungen simultan digital premiere i hele EU. Det vil ødelægge denne finansieringsmodel, som er selve fundamentet for hovedparten af både danske og europæiske film, viser den nye undersøgelse. Den dokumenterer, at EU Kommissionens plan vil have voldsomme konsekvenser for dansk og europæisk filmkultur. 

Nordisk Film, der er ejet af Danmarks største mediekoncern Egmont, har på lige fod med alle andre aktører i film- og tv-branchen advaret mod planen. 

Ved præsentationen af den nye rapport i Cannes, deltog Anders Kjærhauge, der er direktør for filmselskabet Zentropa, som er delvist ejet af Nordisk Film. Han siger:

“Denne undersøgelse viser klart, at hvis man underminerer friheden til at sælge eksklusive rettigheder i forbindelse med filmfinansiering og filmdistribution på forskellige platforme, så vil det skade publikum. Resultatet vil være en drastisk reduktion i omfanget og kvalitetetenaf de film, der produceres og distribueres på tværs af Europa.”