Vertikal tænkning

Nordmænd bruger hvert år 50 mia. NOK på at renovere og pusle om boligen. Med vertikaler skal Egmont udnytte markedets potentiale.

Hjemmet Mortensen dækker det norske boligmarked med fem boligblade, som på hver sin måde leverer inspiration til at pusle om boligen. Men inspiration er kun første fase i boligværdikæden."Egmont skal have kontakt med kunderne fra deres første idé om at møblere om i stuen, til der er gennemført et køb og resultatet er blevet diskuteret i netværket," forklarer ansvarlig redaktør og direktør for boligområdet i Hjemmet Mortensen, Anne Kolberg."

Cato Broberg, digital direktør for Egmont Magazines, Hjemmet Mortensen og det digitale center i Norge, arbejder sammen med Anne Kolberg på at udnytte alle Egmonts medieprodukter på boligområdet i en samlet multimedievertikal, som kan følge dem igennem hele værdikæden.

En del af Egmonts digitale strategi går ud på at skabe flere indtægtsstrømme omkring eksisterende brands. Vertikaltanken arbejder modsat: "Når vi arbejder med vertikaler, tager vi udgangspunkt i kundens behov. Hvad har han eller hun brug for?" siger Cato Broberg.

Det er altså ikke mediet, der er i centrum, men interessen for bolig. Denne interesse skal så imødekommes gennem eksempelvis tv-programmer og magasiner, der inspirerer, værktøjer og tjeklister på mobilen, webshops og bøger om hvordan man bedst lægger fliser på sit nye badeværelse.

Transaktioner, transaktioner, transaktioner
Transaktioner og kundeemner er blevet nøglebegreber i en online verden, hvor indhold baseret udelukkende på annonceindtægter har vist sig ikke at være profitabelt i længden.

Anne Kolberg illustrerer, hvorfor vertikaler er værdifulde på boligområdet: "Vi når med vertikaler både forbrugerne, når de søger inspiration, planlægger, søger, handler og evaluerer. I de første faser skabes en relation til kunden, som skal fastholdes under og efter transaktionen." Med andre ord bliver det selve transaktionen, som Egmont kan profitere på at eje.

Vertikal bygger på stærkt indhold
"Vi starter arbejdet med vertikaler der, hvor der er størst potentiale og Egmont har størst sandsynlighed for at vinde i konkurrencen," siger Cato Broberg.

Af konkrete projekter nævner Cato muligheden for at indgå strategiske alliancer med eksterne leverandører og indgå samarbejde eller opkøb for at kunne tilbyde gode online shops.

Andre vertikaler på vej
Gravid og forældre: Unge kvinder er mere online og shopper mere. Egmont har en række stærke positioner på området.

Film: Bygger på Egmonts gode positioner med kino.dk og filmweb.no.

Hvad er en vertikal?
Det, at håndtere en målgruppe, som er samlet omkring en specifik interesse, på tværs af kanaler og på baggrund af et enkelt brand.