Tyrkisk succes midt i krisetiden

Omkring 100 bogtitler blev droppet, syv magasiner lukkede og syv medarbejdere måtte afskediges da finanskrisen ramte Egmonts tyrkiske forlag Dogan Egmont. Alligevel lykkedes det forlagets ledelse at vende den nedadgående kurve ved hjælp af fremadrettede satsninger.

Modsat mange andre recessionsramte selskaber verden over gik Egmonts tyrkiske forlag Dogan Egmont ikke i panik, da krisen ramte. Tilstanden var nemlig ikke ny. Høj inflation og devaluering har i flere år præget landet, så forlagets ledelse var rustet til at håndtere situationen: "Vi tog krisen seriøst, men lod være med at gå i panik. I stedet brugte vi meget tid på at kommunikere problemer og udfordringer til de ansatte," fortæller administrerende direktør Gülgün Carkoglu. Derudover måtte en fremsynet forbrugsstrategi i brug for at mindske forlagets økonomiske deroute – blandt andet ved at ændre produktionen.

"Vores produktionschef havde en god evne til at finde billigere papir til tryk og forhandle priser hos trykkerierne," forklarer Gülgün. Ved hjælp af nødvendig sparsommelighed formåede selskabet at skære forbruget ned med en million euro, men det alene kunne ikke stoppe krisen.

"Jeg vidste, at vi ikke kunne nå vores mål for året udelukkende baseret på besparelser, og i samarbejde med vores dygtige medarbejdere lykkedes det os at satse på de rigtige bøger," siger Gülgün Carkoglu.

Forlaget indgik en aftale med forfatter Elif Safak om at publicere hendes roman 'Ask', og købte desuden rettighederne til Cartoon Networks tegnefilmsfigur Ben10. Ved hjælp af intensiv branding blev disse to produkter grundstenene for forlagets succes i 2009 med mere end 370.000 solgte bøger og 150.000 solgte tegneserier, og med Ben10-tegneserien i bagagen formåede Dogan Egmont samtidig at sætte sig på 52 procent af markedet mod tidligere 44 procent.

Egmont har fået fast fodfæste i Tyrkiet og er blevet landets største bogforlag. Adm.dir. Gülgün Carkoglu har armene i vejret efter et forrygende år med 370.000 solgte bøger og 150.000 solgte magasiner.