Teamwork skal bære stor-satsning

I Nordisk Film handler en del af strategien om at blive den foretrukne partner, når det gælder store, nordiske filmproduktioner med levedygtighed på tværs af landegrænser.

Det er allerede sket med succes på fx Millenium-filmene. Men ambitionen gælder ikke kun projekter, hvor Nordisk Film har rollen som co-producent og distributør. Med gigant-projektet "Kon-tiki" skal Nordisk Film Production stå sin ultimative prøve.

Der er ikke så mange store filmprojekter med internationalt potentiale i Norden, men når de er der, skal filmproduktionen i Nordisk Film være oplagt som samarbejdspartner. Ingen andre produktionsselskaber i Norden kan i samme grad mønstre hele filmværdikæden og stille op med stærke kompetencer på alle fronter."Kon-tiki" er et godt eksempel. Historien om den legendariske, norske Stillehavsekspedition i 1947 med Thor Heyerdahl i spidsen har været på tegnebrættet som film i en del år og med skiftende ambitionsniveau. I marts 2010 fik filmen tildelt det største støttebeløb nogensinde fra Det Norske Filminstitut – 18,5 millioner kroner og med forventet billetstøtte på 15 millioner kroner. Nordisk Film skal sammen med britiske Recorded Picture Company stå bag som producent i samarbejde med stjerneinstruktørerne Espen Sandberg og Joachim Rønning fra en anden norsk storfilm, "Max Manus".

Film i fire lande
"Kon-tiki er et strålende eksempel på et projekt, hvor Nordisk Film ikke er til at komme udenom. Netop vi kan løfte opgaven, fordi vi er et stærkt hold på tværs af Nordisk Film. Det er et enormt projekt, som foregår i fire forskellige lande og med lokale filmhold.", fortæller Henrik Zein, adm. direktør i Nordisk Film Production.

Producer Aage Aaberge er producent fra Nordisk Films side. Finansiering, produktionsstyring, økonomistyring og håndtering af de mange komplekse aftaler foregår hos Nordisk Film Production i Danmark, hvor General Manager Henrik Zein og Administration Manager Lena Haugaard er tovholdere. Fra distributionen er Nordic Acquisitions Manager Lone Korslund involveret som bindeled til instruktørerne, hun er inde over manus og giver kreativt input for at sikre den optimale markedsføring. Projektet er også dybt forankret i direktionen, med direktør for forretningsudvikling Asger Flygare Bech- Thomsen som ankermand i de ekstremt komplicerede forhandlinger, der er på grund af de mange interessenter og det store budget.

"Vi er spændte, men også enormt ydmyge overfor opgaven. Dem der kan huske "Jeg er Dina" ved, at vi har et spøgelse med i bagagen. Derfor er vi meget opmærksomme på at være realistiske og på at styre økonomien benhårdt. Vi glæder os til at arbejde sammen med Jeremy Thomas og Peter Watson fra Recorded Picture Company, som sammen med Hanway Films er de perfekte partnere til at give filmen et internationalt liv. Vi håber selvfølgelig på, at "Kon-tiki" kan bringe andre lignende projekter med sig. Med det hold vi har sat, har vi de bedste forudsætninger for at lykkes ", siger Henrik Zein.