Team Rynkeby får Rasmus Klump Prisen

Rasmus Klump Prisen 2011 går til Team Rynkeby. Holdet modtog i dag prisen på 25.000 kroner ved en festlig koncert i Tivoli, og gav straks prisen videre til Børnecancerfonden.

"Team Rynkeby får prisen, fordi de repræsenterer nogle kerneværdier, der er helt centrale i Rasmus Klumps univers: Eventyrlyst, sammenhold og uegennyttighed. De drager ud i verden og løser en mission, der kommer andre til gode – og så kommer de sikkert hjem og deler gavmildt ud af udbyttet fra turen, " siger licenschef Michael Benzon fra Egmont, som udgiver og ejer Rasmus Klump.

"Team Rynkeby har formentlig haft sine udfordringer undervejs, men de har gjort et kæmpe arbejde til fordel for Børnecancerfonden i 10 år, primært ved hjælp af frivillige kræfter, og i år har de formået at indsamle et rekordstort beløb på 8,8 millioner kr. Dét er en indsats, der er værd at belønne!," slutter Benzon.

Teamchef for København, Kjeld Hansen, der har kørt med Team Rynkeby til Paris i 2011 og adskillige af de i alt 10 år, holdet har eksisteret, modtog prisen på vegne af holdet. Han gav straks den medfølgende check videre til direktør Marianne Nielsen fra Børnecancerfonden.

Rasmus Klump Prisen uddeles til en person eller organisation, der gennem sit virke har levet op til filosofien i Rasmus Klumps historier om venskab og trofasthed, og som derved har været et godt eksempel for danskerne. Selve prisen består ud over æren af en check på 25.000 kr., der går til det gode formål, som vinderen repræsenterer.

Seneste prismodtager var HKH Kronprinsesse Mary for Mary Fondens anti-mobbekampagne – tidligere modtagere tæller blandt andet Michael Laudrup, Red Barnet, Sigurd Barrett, Danske Hospitalsklovne og Bamse fra DR1.

Prisen blev uddelt i forbindelse med en særligt festlig søndagskoncert på Plænen i Tivoli, som sidste år åbnede Rasmus Klumps Verden på 1300 m2 og 40 aktiviteter med stor succes blandt Havens yngre gæster. Rasmus Klump har i øvrigt 60 års jubilæum d. 17. november 2011.

Michael Benzon, licenschef i Egmont, tlf. 30 34 22 72
Carl Erik Dalbøge, team manager Team Rynkeby, 25 14 34 30
Nanna Lindhardt, pressekonsulent i Egmont, 30 70 72 28

Om Team Rynkeby

Team Rynkeby er et dansk velgørenhedscykelhold, der hver sommer cykler fra Danmark til Paris for at samle penge ind til Børnecancerfonden. Holdet blev stiftet i 2002 af medarbejdere fra den danske juicevirksomhed Rynkeby Foods A/S, der også er holdets hovedsponsor.

Deltagerne på Team Rynkeby er motionscyklister af begge køn, i alle aldre og med vidt forskellige jobs, uddannelser og baggrunde. Deltagernes forskellighed og deres geografiske fordeling i både Danmark og Sverige gør det lettere for Team Rynkeby at sprede budskabet om indsamlingen til fordel for børn med kræft og deres familier.

I 2011 indsamlede Team Rynkeby et rekordstort beløb på 8,8 millioner DKK til Børnecancerfonden.