Tagensvej i centrum af dansk film

Instruktører, fotografer og mange andre filmfolk tager torsdag afsked med en del af dansk filmhistorie.

Efter 71 år med hundredtusindvis af km filmstrimler fremkaldt og kopieret på Johan Ankerstjerne Filmlaboratorium på Nørrebro-vejen Lygten, flytter laboratoriet til Tagensvej.

Nordisk Film placerer dermed Tagensvej i centrum af dansk film. Filmlaboratoriet vil nu, i en mindre men langt mere tidssvarende udgave, bo dør om dør med søsterselskabet Nordisk Film ShortCut med de mest moderne digitale redigerings- og special effects-faciliteter. Dertil kommer Nordisk Films reklamefilmselskab Locomotion og det internationalt berømte tegnefilmselskab A. Film.

Laboratoriet, verdens næstældste, er resultatet af en fusion i 1974 af A/S Nordisk Films Teknik fra 1906 og laboratoriet etableret i 1932 af den tidligere Nordisk Film cheffotograf Johan Ankerstjerne, og fylder dermed, som Nordisk Film, 100 år i 2006. Laboratoriet skifter ved flytningen navn til Nordisk Film Lab og indgår sammen med Nordisk Film ShortCut og Valby-afdelingerne Nordisk Film Edit og Nordisk Film Audio, i Danmarks største selskab inden for efterarbejde på spillefilm, reklamefilm og tv-programmer; Nordisk Film Post Production A/S (tidligere FilmTeknik A/S).

Teknisk chef Morten Friis, 39 år, udnævnes dags dato til Operationschef og daglig leder af laboratoriet. Morten Friis, som har været ansat på laboratoriet siden 1. april, er oprindeligt uddannet elektronikmekaniker og tekniker og kom fra en stilling som sektionsleder i børne- og neonatal afdeling på Rigshospitalet. Efter uddannelsen var han i 6 år ansat som teknisk instruktør og quality officer i SONY og 6 år som International Service Chef i Harman International.

Pressen er velkommen ved receptionen i anledning af flytning og navneskift: Torsdag den 14/8 kl. 16.00 - 22.00, Tagensvej 85 D.

Yderligere oplysninger:
Adm. dir. Kenneth D. Plummer, Nordisk Film, +45 36 18 82 01
Adm. dir. Lars Hermann, Nordisk Film Post Production, +45 35 87 78 6G
Pressechef Henrik Harring Jørgensen, Nordisk Film, +45 23 33 02 65

NORDISK FILM er en del af Egmont og ledende inden for udvikling, produktion og distribution af levende billeder i de nordiske lande. Aktiviteterne omfatter film, tegnefilm, reklamefilm, musikvideoer, video, dvd, TV samt elektroniske spil. NORDISK FILM er indehaver af de nordiske rettigheder til distribution af Sony PlayStation og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover ejer NORDISK FILM selskaber inden for post produktion, filmlaboratorier og udlejning af broadcastfaciliteter. NORDISK FILM havde i 2002 en samlet omsætning på € 432 mill. og beskæftiger 1.152 medarbejdere.