TV 2s ambitiøse projekt om MediaCity Bergen bliver en realitet

Norsk TV 2 tog i 2013 initiativet til det ambitiøse projekt MediaCity Bergen, hvis formål er at samle Bergens seks største medievirksomheder under samme tag. Det blev officielt meldt ud i fredags, at medievirksomhederne flytter ind i MediaCity Bergen i 2017.

Det er efter længere forhandling endelig blevet besluttet i fredags, at seks af Bergens største medievirksomheder flytter sammen i et stort mediehus i 2017. Det var oprindeligt norsk TV 2, som i 2013 tog initiativet til MediaCity Bergen i et forsøg på at skabe et kreativt miljø og samle mediekræfterne på et sted.

Med op mod 1200 mediemedarbejdere og mediestuderende bliver den 45.000 kvadratmeter store MediaCity Bergen den første af sin slags i Skandinavien. Det Egmont-ejede TV 2 i Norge tog initiativet til projektet, og her var ambitionen at skabe et miljø for kreativitet og samarbejde i Bergen, hvilket er en realitet fra 2017.

TV 2, NRK, Bergens Tidende, Bergensavisen, Medieuddannelserne ved Bergens Universitet samt grafikselskabet Vizrt udgør de fremtidige beboere i MediaCity Bergen. Hos TV 2 ser de frem til at bo i et miljø, præget af nye lokaler, kreativitet og nye udviklingsmuligheder for fremtidens journalistik.

"Vi trænger til et nyt miljø og tror, at flytningen vil være afgørende for TV 2s udvikling. Norske medier skal konkurrere, men de skal også se muligheder for at samarbejde, blandt andet om teknologi og forskning. Det er en vigtig dag for TV 2," udtaler TV 2s koncernchef Alf Hildrum.

TV 2 er stolte over, at deres initiativ til projektet har ført til etableringen af MediaCity Bergen. Projektet er helt unikt, og det styrker mediernes rolle i Bergen ifølge TV 2.

"Mediebranchen er inde i en periode med store og hurtige forandringer. Vi tror derfor på at samle kreative miljøer og skabe fælles mødepladser på tværs af organisationerne. Jeg ser frem til at få et moderne, funktionelt og fleksibelt mediehus, som kan effektivisere tv-produktionen og løfte vores virksomhed," siger Alf Hildrum.

Byggeriet af den store medieby påbegyndes i starten af 2015. MediaCity Bergen får adresse på Lars Hilles Gate 30 i Bergen.