TV 2 i digital øjenhøjde

En del af Egmonts digitale strategi handler om at sikre, at vores produkter er til stede i de digitale butikker. Med Sumo har norsk TV 2 sikret sig en direkte markedsadgang og mulighed for dialog med forbrugerne.

Helge Høibraaten er direktør for TV 2 Sumo og er en berejst mand. Fra USA over København, London og Amsterdam har han den seneste tid præsenteret TV 2 Sumos platform og forretningsmodel. Han er en populær taler, for få har som TV 2 Sumo formået at tjene penge på online indhold.

Samtidig er TV 2 Sumo et godt eksempel på, hvordan norsk TV 2 har sikret sig en direkte markedsadgang og mulighed for dialog med forbrugerne. Vi møder Høibraaten på et hotel i København, dagen inden endnu et konferenceoplæg.

"Mange arbejder med digitale strategier og leder efter den bedste forretningsmodel. Vi har gennem de seneste otte år eksperimenteret med forskellige løsninger og har nu fået skabt en god forretning i vores abonnementsbaserede kunderelationer, derfor er der stor efterspørgsel efter at høre om vores løsning," forklarer Høibraaten. Det er ikke kun kroner og ører på kort sigt, som bestemmer forretningsmodellen.

"Tidligere tjente Sumo gode penge på mikrobetaling af enkeltprogrammer, men det var meget svært at skabe kundeloyalitet," forklarer Høibraaten.Værdifuld guiderolle
Den direkte markedsadgang er vigtig for TV 2 af flere årsager: Den giver mulighed for selv at kontrollere pris og produktsammensætning og den giver mulighed for at lancere, hvad de vil, hvornår de vil og dermed reagere hurtigt på kundernes ønsker.

Sumo har sat feedbackmekanismer i system, så de lærer kundernes ønsker bedre at kende og redaktionen bliver bedre til at guide og inspirere kunderne til at få det bedste ud af deres abonnement. Det betyder, at Sumo ikke bare tilbyder en "what's hot" funktion på forsiden, men at der på alle sider foreslås nyt indhold, som man kan grave sig ned i.

På Twitter er det tydeligt, at Sumos tjeneste er værdsat: "Nå skal neste episode av Desperat Housewifes NYTES på TV 2 SUMO...elsker det.....1 års abonnement er mitt!" skriver en bruger, imens en anden kort og kontant konkluderer om brugeroplevelsen: "Å sammenligne TV 2 Sumo og ViasatOnDemand er som å sammenligne Norge og Niger."

"Vi oplever, at vores rolle som guides har stor værdi for kunderne. For én ting er at have kontrol over hvad du vil se hvornår. Noget andet er at få løbende inspiration," forklarer Høibraaten, inden han skal gøre sig klar til morgendagens præsentation.

Når du vil og hvor du vil
TV 2 Sumo tilbyder TV 2's indhold til seere på blandt andet PC, Mac, mobiler, iPad, iPhone og IPTV. Sumo er en del af TV 2's strategi om tv på alle skærme "når du vil og hvor du vil," som deres tagline lyder.

Udover at tilbyde indhold via Sumo, samarbejder TV 2 med en række distributører, fra de klassiske kabeldistributører over RiksTV til bredbåndsudbydere og elselskaber. Målet er, at få en "TV 2-knap" på så mange fjernbetjeninger som muligt.

På indholdssiden arbejder TV 2 på at sikre sig unikke rettigheder til indhold, som nordmænd er villige til at betale for. Det har eksempelvis været tilfældet med rettighederne til Premier League. Desuden lancerer TV 2 løbende nye kanaler – senest underholdningskanalen TV 2 Bliss.

Tre hurtige om markedsadgang
Besvaret af Rikke Crosby, Corporate Strategy and Development

Hvorfor er direkte markedsadgang så vigtig for Egmont?
"De eksisterende værdikæder er i opbrud og både store distributører og teknologileverandører bygger egne platforme for at kunne sælge og kommunikere direkte med kunderne. Se for eksempel Apples iTunes. For at kunne sikre markedsadgang for vores produkter er det vigtigt, at vi bevarer en direkte dialog med vores kunder og gerne også bygger direkte salgskanaler."

Skal alle selskaber i Egmont så til at etablere deres egen digitale butik?
"Nej. I en række tilfælde kan det ikke betale sig at have egne forhandlerkanaler, fordi konkurrencen simpelthen er for stor. I de tilfælde skal vi fokusere på at bygge forhandlingsstyrke, så vi står stærkt over for dem, som ejer den direkte kunderelation."

Kan Egmont blive forhandler af andres produkter?
"Absolut. Der kan være god værdi i at skabe markedsadgang for andre, så det kunne sagtens give mening at bygge brede online shops med både vores og andres produkter der, hvor vi i forvejen har en stor konkurrencefordel. Vi gør det allerede med kino.dk på markedet for biografbilletter i Danmark."

Timeline - TV2
1997 TV 2 lancerer nyheder som små streams på internettet

2000 WebTV er TV 2's indledende forsøg med streamet indhold

2002 Første abonnement sælges