tv-202-20sumo

TV 2 Sumo har været først med det hele

21.10.2016

Betalings-tv, amerikanske serier og hele fodboldkampe på nettet. Norske TV 2 var blandt de første til at lave en tv-kanal på internettet. Og den digitale kanal TV 2 Sumo har delt ud af sin viden.

Kristian Bruarøy var en af de første journalister i Norge, der blev uddannet i digital videoredigering. Med en baggrund indenfor nyheder blev han bedt om lave en tv-tjeneste på internettet. I dag er Kristian Bruarøy chef på TV 2 Sumo.

Der fandtes ikke nogen lærebog, så mine kolleger og jeg måtte løse problemerne hen ad vejen. Det handler om at forestå, hvordan man fortæller en historie, og hvordan man skal navigere på nettet. Det med at forstå matematikken og programsproget bagved har vi gode folk til. Vi begyndte at streame video på i TV 2 i 1997, og det som vi kender som TV 2 Sumo startede 2000, det nye navnet kom først i 2006. TV 2 var et af de første store mediehuse, der satsede på brugerbetaling, og siden 2002 har brugerbetaling været en del af forretningsdriften på TV 2 Sumo. Det er mit job at få de tre ben – teknologi, indhold og forretningsdrift – til at hænge sammen.

Da Europa måbede, og Sumo rådgav UEFA
TV 2 Sumo var først i verden med at have en fodboldliga i sin helhed tilgængelig som streaming, nemlig Tippeligaen. Og da vi havde erfaringer med at sende hele fodboldkampe, ønskede vi også streame kampene fra Europamesterskabet i fodbold i 2004. Jeg blev kaldt til møde hos den europæiske fodbold UEFA, og jeg spørger, hvordan mulighederne er for at streame hele fodboldkampe.

Hele Europa var der og måbede: "Er der nogen, der gør det?"

De troede, at de bare kunne sende 30 sekunders højdepunkter fra kampene på nettet. Efter den historie blev vi kontaktet af UEFA, der sagde: "I er jo foran alle andre", så vi blev bedt om at rådgive UEFA om, hvordan de kunne sælge de nye rettigheder til Champions League. Her kom vores erfaringer os til hjælp. Da vi i 2007 sendte serien '24 timer', var vi også blandt de første, der lagde Hollywood-serier på nettet.

Norges næststørste streamingtjeneste
Når man ser på abonnementstørrelse er Netflix er den største streamingtjeneste i Norge, og TV 2 Sumo er en klar nummer 2. Vi har vidt forskelligt indhold, for mens Netflix har een indholdspakke, har vi fem forskellige - blandt andet en premium sportspakke, og vi har en kompleks platform, hvor vi sender både direkte og live-on-demand og indhold til forskellige grupper af kunder. Det er væsentligt anderleders end at sende det samme signal ud til mange, og det vi laver, er tekniske meget mere komplekst. Desuden er vi i dialog med kunderne gennem vores kundecenter.

Vores udfordring er at blive ved med at finde det mix, der er rigtigt for TV 2 Sumo. Programmer, der går godt på TV 2, plejer traditionelt også at gå godt på TV 2 Sumo. Men nu skiller noget indhold sig ud og fungerer særlig godt på TV 2 Sumo. I denne sæson sender vi for eksempel serien Hotel Cæsar eksklusivt. Det er Nordens længst eksisterende soap-serie, og vi har bestilt 50 afsnit udelukkende til Sumo. TV 2 sender ikke serien længere. Vi har også mange programmer, hvor vi ligger foran TV 2s sendeskema – med en uges preview. Til gengæld er store talentshows som Idol eller Skal vi danse? lavet for at blive sendt direkte. Det er næsten dødt nogle dage efter..

Vi holder os opdateret ved at følge med og have dialog med andre på markedet. Bare det at vi ejer og driver et selskab som Vimond, der leverer til kunder, gør at vi har mange samarbejdspartnere ude i verden. Sammen med TV2 i Danmark besøgte vi de store selskaber i USA, og de kan også lære af os. Vi fortalte en af de store amerikanske tv-kanaler, at vi giver tv-serier premiere på nettet, før vi sender dem på flow-tv og deres reaktion "It that possible??!"

De synes, at vi er langt fremme, og det er vi nødt til at være, for hvis man bare kopierer andre, risikerer man at komme til at frygte udvikling. Man tager ikke sine egne kampe, men udvikler sig af frygt for, hvad andre gør, frem for at følge sine egne ideer og bruge da data, man sidder med.

TV is King again
I fremtiden tror jeg på større grad af personificeret tv, og jeg tror, at 'tv is king again'. Streaming begyndte på pc og kom så over på tablet og mobil. Nu er der mindst 15 forskellige systemer, der gør, at vi er kommet op på tv-skærmen igen, og vi ser en eksplosion i brug og loyalitet. I foråret 2016 passerede TV 2 Sumo 1,5 milliard seerminutter. På samme tidspunkt året før var det det halve. Selv om vi ikke har dobbelt så mange kunder, er brugen steget. Det viser, at vores seere er loyale.

Over 60 procent af brugen af Sumo sker på en stor tv-skærm. Og jo større skærmen er, jo længere ser du. En mobil interagerer du måske med 200-400 gange i døgnet, men det er ikke et medie, hvor du konsumerer længe. Tv-skærmen er social, og den er mere behagelig at se på.

Hvem ved - måske bliver det anderledes, når du kan flytte det op som en brille? Vi skal i hvert fald være der, hvor folk vil se tv.