TV 2 Sputnik ændrer medievaner

TV 2 Sputnik bliver synlig allerede efter første klik med fjernbetjeningen, når Microsoft sammen med førende producenter af computere i de kommende uger flytter internettet ind på fjernsynet.

Dermed bliver det i de danske hjem nemmere at vælge blandt ca. 500 lejefilm og over tusind timers nyhedsprogrammer, sport og topunderholdning fra TV 2s kanaler - direkte fra sofaen.

Nu sætter de væsentligste producenter af computere nemlig fart på salget af særlige Media Center pc'er, der via fjernsynet kombinerer musikanlæg, video, dvd og internettet. Omdrejningspunktet i de nye Media Center pc'er er styresystemet Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005, hvor TV 2 Sputnik har en fremtrædende plads i den menu, som tusinder af computerbrugere fremover jævnligt klikker ind på.

Nordisk Film og TV 2 forventer derfor, at danskerne i endnu højere grad ændrer medievaner og vænner sig til at vælge tv-underholdning og film via internettet.

- Vi glæder os over at det nu bliver nemmere for det stadig stigende antal danskere, som har taget TV 2 Sputnik til sig, at få det fulde udbytte af tjenesten fra sofaen, som er det naturlige omdrejningspunkt for en film og tv-tjeneste som TV 2 Sputnik, siger Rune Bech, chef for TV 2|Interaktiv, og fortsætter:

- Vi har fra starten sigtet hen imod denne brugssituation - og udviklet vores brugergrænseflade derefter - og vi har fra vores kunder mærket stor efterspørgsel efter et produkt som dette.

TV 2 og Nordisk Film etablerede TV 2 Sputnik i december 2004 og udvidede i april 2005 med film. Den virtuelle videobutik på www.sputnik.dk ligger nu også på de danske Media Center pc'er, der har Microsofts nye styresystem. Butikken når i oktober op på 500 film og supplerer TV 2 Sputniks mange timers udbud af tv-programmer fra TV 2, TV 2 Charlie og TV 2 Zulu.

Hidtil har flertallet af TV 2 Sputniks kunder fulgt de levende billeder på deres computer. De nye Media Center pc'er betyder, at forbrugerne fra sofaen lettere kan vælge deres foretrukne underholdning og nyde den på fjernsynet.

- TV 2 Sputnik er kommet godt fra start, og de fleste brugere hidtil har nøjedes med at se tv og film på deres pc-skærm. Kabler og indstillinger har været en udfordring for mange, hvis billedet skulle flyttes over på tv. De nye bokse kan give TV 2 Sputnik et tigerspring i denne kundegruppe, siger Kenneth Wiberg, direktør for VOD i Nordisk Film. Han fortsætter:

- Alle kan nu vælge tv og film efter deres humør, uafhængigt af ugedag og klokkeslæt. Vi satser på filmsiden bredt med både børnefilm, klassikere fra Nordisk Films filmskat samt både nye og ældre filmhits. Og vi udvider løbende sortimentet, der i oktober når op på 500 titler.

TV 2 Sputnik kan også ses via en almindelig pc med internet-adgang. Et abonnement på tv-delen koster 49 kr. pr. måned, og lejeprisen for film er mellem 20 og 45 kr. pr. døgn. Billedkvaliteten ligger på niveau med, hvad forbrugerne allerede kender fra lejefilm.

Yderligere oplysninger:
Nordisk Film, tlf. 36 18 82 00: Direktør Kenneth Wiberg eller Henrik Harring Jørgensen, Koncernkommunikation, tlf. 23 33 02 65.

TV 2|DANMARK, tlf. 65 91 91 91: Lars Emtekær, souschef for TV 2|Interaktiv, tlf. 20 24 38 20.