Sony og Egmont-divisionen Nordisk Film forlænger PlayStation-samarbejde

De skandinaviske lande er fortsat det eneste område i EU, hvor SONY betror salg og markedsføring af SONY PlayStation til et eksternt selskab.

Egmont-divisionen Nordisk Film har, under selskabet Nordisk Film Interactive, netop aftalt en flerårig forlængelse af parløbet med SONY's europæiske spil-division SCEE.

I Egmont er PlayStation blandt koncernens største brands. Udover konsollerne dækker Egmont nu mere end halvdelen af de elektroniske spil-titler på markedet. Dertil kommer koncernens aktiviteter inden for udvikling af spil.

- Forventningen er fortsat vækst, oplyser adm. dir. i Nordisk Film, Kenneth D. Plummer. Han er stolt af at fortsætte samarbejdet med SONY og vil desuden sætte nye aktiviteter i gang inden for produktion af spil.

Skandinaverne sætter pris på underholdning og ny teknologi. Siden samarbejdets start i 1995 er Danmark, Norge, Sverige og Finland i forhold til indbyggertallet blevet et af verdens bedste markeder for SONY PlayStation-konsoller og spil, og PS2 konsollerne har nu en markedsandel tæt på 75%. På otte år er SONY PlayStation konsollerne nået ud i over 20 % af alle husholdninger. Den nyeste konsol, PlayStation 2, har siden julehandlen 2000 passeret 900.000 eksemplarer, og der forventes alene i år et salg på 450.000 enheder.

Hver PlayStation medfører gennemsnitligt et salg på fem spil. PlayStation styrkes desuden af nye muligheder - forbrugerne kan fx spille med et kamera på konsollen, via bredbåndsforbindelse eller på den kommende bærbare version, PSP. Desuden kan PlayStation 2 afspille dvd-film, hvor Nordisk Film også i stor udstrækning er distributør og producent i Norden. PlayStation 2, som har solgt over 50 millioner på verdensplan, er i dag også Nordens mest solgte dvd-filmafspiller.

- Vores unikke samarbejde med SONY sikrer Nordisk Film en central placering i udviklingen på markedet. Internationalt haler spil hurtigere og hurtigere ind på film i omsætning, og vi favner begge medier. Nordisk Film ønsker at forstærke sin platform. Dels via forsat udvikling af samarbejdet med SONY og via vores medejerskab af Io Interactive, der står bag det globalt storsælgende "Hitman" og den kommende titel, "Freedom Fighter". Et nyt element i vores forretningsplan er at investere i andre lovende spiludviklingsselskaber i Norden, siger Kenneth D. Plummer.

Yderligere oplysninger:
Adm. dir. Kenneth D. Plummer, Nordisk Film, +45 33 26 67 01
General Manager Allan M. Hansen, Nordisk Film Interactive, +45 33 26 67 30
Pressechef Henrik Harring Jørgensen, Nordisk Film, +45 23 33 02 65

NORDISK FILM er en del af Egmont og ledende inden for udvikling, produktion og distribution af levende billeder i de nordiske lande. Aktiviteterne omfatter film, tegnefilm, reklamefilm, musikvideoer, video, dvd, TV samt elektroniske spil. NORDISK FILM er indehaver af de nordiske rettigheder til distribution af Sony PlayStation og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover ejer NORDISK FILM selskaber inden for post produktion, filmlaboratorier og udlejning af broadcastfaciliteter. NORDISK FILM havde i 2002 en samlet omsætning på € 432 mill. og beskæftiger 1.152 medarbejdere.