Solidt resultat for Mediehuset TV 2 i 2012

Med en omsætning på 3,44 milliarder norske kroner og et driftsresultat på 338 millioner går 2012 over i historien som året med en rekordomsætning og det næstbedste resultat nogensinde.

Bjørn Inge Karlsen, HM Foto

"Konkurrencen om seerne tiltog betydeligt i 2012, og jeg er derfor specielt glad for, at vi klarede at stabilisere seertallene for hovedkanalen TV 2 efter flere år med nedgang," siger chefredaktør og administrerende direktør Alf Hildrum.

TV 2 havde i 2012 en stor vækst i udgifter som følge af en yderligere øget satsning på unikt indhold på flere kanaler og platforme. Det har også givet øgede indtægter, og TV 2 nåede en historisk milepæl ved at reklameindtægterne passerede 2 milliarder norske kroner.

God vækst både for reklame og brugerbetaling

Driftsindtægterne for 2012 på 3.441 millioner er de højeste i selskabets historie. Væksten er på 244 millioner i forhold til sidste år, og det svarer til en øgning på 7,6 procent. Reklameindtægterne udgjorde 2.050 millioner samlet for tv og net. Væksten er på 101 millioner kroner, som svarer til en øgning på 5,2 %. Andre indtægter, som omfatter brugerbetaling og distributionsindtægter steg med 143 millioner, fra 1.248 til 1.391 millioner norske kroner.

Driftsomkostningerne øgedes fra 2.712 millioner i 2011 til 3.024 millioner i 2012, hvilket er en vækst på 312 millioner. Denne vækst skyldes hovedsagelig en øget satsning på indhold for alle kanaler og andre satsningsområder som f.eks. TV 2 Sumo. Dette har bidraget til, at hovedkanalen TV 2 i 2012 har stabiliseret seerandelene, og der er tydelige tegn på, at kanalen er i vækst i 2013. Desuden har satsningen på engelsk fodbold givet nye rekorder for brugerbetaling på tv og net. Sumo passerede 100.000 abonnenter for første gang i efteråret 2012 og vokser videre i 2013.

"Selvom driftsresultatet i 2012 er noget lavere end i 2011, er det alligevel det næstbedste i selskabets historie, og TV 2 er godt positioneret for videre vækst," siger økonomidirektør Maria Borch Helsengreen.