Skønlitteraturen som udstillingsvindue

Lindhardt og Ringhof arbejder i øjeblikket på at revitalisere det skønlitterære område med forlagschef Han Henrik Schwab som bannerfører. Det er en rolle, der kræver fingerspidsfornemmelse og mod til at eksperimentere.

DET SKØNLITTERÆRE OMRÅDE UNDERGÅR I ØJEBLIKKET EN RÆKKE FORANDRINGER. HVAD INDEBÆRER DET?

I de foregående år forsøgte forlaget at fo­kusere på bestsellere, men problemet med det er, at man orienterer sig mod, hvad der sælger lige nu, dvs. hvad der faktisk solgte i går. Det kan ende med at blive dyrt, fordi man køber sig til det, som man tror bliver en succes. Derfor har vi valgt at skifte stra­tegi til at være mere redaktionelt styret. Nu skal vi være mere innovative og selv vælge forfatterne i stedet for at købe os til succes.

HANDLER DET OM AT GIVE LINDHARDT OG RINGHOF EN NY PROFIL?

Det er en blanding af profilering, positione­ring og investering i fremtiden. Det handler om, at Lindhardt og Ringhof gerne vil have mere goodwill hos forhandlerne og anmel­derne. De danske forfattere vil gerne være i godt selskab, og når vi udgiver kvalitets­bøger er det også en måde at tiltrække nye forfattere på, som senere måske bliver den næste bestseller.
Der skal være plads til nytænkning, og digte og debutanter er led i vores arbejde med innovation. Vi kunne have nøjedes med at lade vores digtsamlinger udkom­me digitalt, men vi har bevidst valgt, at de skal udkommepå tryk, da det er en måde at positionere og profilere os selv på. Samtidiger der fremtidsudsigter i det, da forfattere ofte vælger den korte form tidligt i deres karriere. Sådan en forfatter kan udvikle sig til at blive en stor, bred for­fatter.

BETYDER DET, AT BESTSELLERENER DØD?

Vi er ikke lige pludselig blevet 100 % smalle og har heller ikke droppet nogle genrer. Vi udgiver f.eks. stadig krimier, men sæt­ter kvalitetskrav til dem. De skal ikke blot gentage skabelonen og sidste års trend. Vi vil gerne indfange, hvad der er den næste bølge, og her tror jeg bl.a. på debutanten Morten Kærså. Han har skrevet Den uskyl­dige morder, hvor han griber krimien an på en helt anden måde og blander virkelighed og fiktion. Et andet eksempel er debutan­ten Nanna Goul, der har skrevet samtids­romanen Privat Skov, der både er morsom og har et skær af Lars von Trier'sk uhygge. Debutanter skal ideelt set repræsentere fornyelse, og det gør de to på hver deres måde.

HVAD BETYDER DISSE ÆNDRINGERFOR RESTEN AF LINDHARDT OG RINGHOF?

Selvom vi har fokus på fornyelse, har vi respekt for, at vi også har et ansvar for indtjeningen. Sammenlignet med andre genrer, har skønlitteraturen altid haft nemmere ved at blive anmeldt og omtalt i medierne. Derfor skal skønlitteraturen bruges som udstillingsvindue – vi skal være med til at synliggøre Lindhardt og Ringhof, erobre spalteplads i medierne, gøre os umulige at komme uden om i butikkerne og dermed tiltrække de nye talenter, som forhåbentlig udvikler sig til forfattere med bred appel. ▀

NYE SKØNLITTERÆRE TILTAG:

Debutanter

Krimigenren sat under debat i bogen Dette er ikke en krimi.

Digte

Konkurrence inden for lyrik, spoken word, rap og kortprosa

Avancerede e-bøger med oplæsning af forfatterne selv