Sådan bliver Kids Media nummer et

De fire hovedpunkter for Egmont Kids Media er at koncentrere sig om geografisk vækst, sætte store fodaftryk i Østeuropa, opbygge en digital position og at implementere regionale strategier for at skabe profitable markedspositioner.

Sydøsteuropa
Vi skal vokse aggressivt med Disney, opdatere magasinporteføljen, fokusere på de stærkeste franchise- og bogformater samt udforske B2B-modellen og se på muligheder i avismarkedet.Vi skal opnå flere toprettigheder ved målrettet at gå efter de karakterer, der hitter i børneverdenen ved at benytte franchisemuligheder, og samtidig sikre en fælles, international adgang til rettighederne – for eksempel igennem vores License Acquisition Project.

Desuden skal vi fokusere på massemarkedet og sikre, at vi har de rigtige produkter til de rigtige markeder. Samtidig skal vi se på opkøb som en dør til nye forretningsområder og en måde at komme ind på nye markeder.

Østeuropa
I Egmont Rusland skal vi udvide kerneforretningen ved at skabe og vurdere nye initiativer fra oktober 2010 - februar 2011. Egmont Ukraine skal vokse økonomisk gennem lancering af nye blade, der styrker porteføljen af karakterbårne bøger og udvider distributionspotentialer. Samtidig skal metoder til omkostningseffektivisering på print, lagerstyring og udviklingen af bogsalg til Egmont Rusland implementeres.

Østeuropa

Norden
Da vi opererer på modene markeder, skal vi strømline de nordiske virksomheder for at opnå en mere effektiv forretningsplatform, som indebærer et stærkere fokus på blade, og stræber mod et mere standardiseret program for regionen og over tid en "one-company organisation".

ELA (de engelsktalende områder) & GSA (de tysktalende områder):
I Ehapa er det vigtigste mål at udvikle den eksisterende kerneforretning, især med vægt på at udvikle markedsforståelsen, fokusere på centrale produkter, se på nye produkter og tilpasse organisationen derefter.

Egmont Verlagsgesellschaften skal indtage nye områder der udnytter eksisterende brands og skal samtidig indgå i et tættere samarbejde for at udnytte engelske titler på det tyske marked.

Egmont UK skal forblive førende udgiver af karakterbårne produkter i Storbritannien samt vokse andelen af fiktionsbøger og udvikle salg- og marketingstrategier.

Egmont USA skal fortsat opbygge og udvikle sin titelliste og derudover køre projektet omkring erhvervelse af rettigheder på fiktionsområdet til ELAnetværket.

Hardie Grant Egmont i Australien skal koncentrere sig om mere lokale udgivelser og udvide sin portefølje.

1. Fokus på geografisk vækst
Målet er at blive nummer et på det britiske børnebogsmarked, og øge størrelsen af fiktionbogsforretningerne i USA og Australien gennem opkøb og/eller partnerskaber. Den eksisterende forretning i Kina skal dyrkes blandt andet ved at gå mere ind i forlagsdelen af forretningen. Samtidig vil Kids Media samle aktiviteterne i Norden. Fremover vil der være øget fokus på markedsføring, salg og udvikling på tværs af grænserne.

2. Sætte større fodaftryk i Østeuropa
Kids Media vil være den førende udgiver og foretrukne licenstager af fiktion til børn og unge i Østeuropa. Det skal ske gennem rettighedstilegnelse og ved tættere samarbejde med andre Kids Media områder. Samtidig skal Egmont Tyrkiet være markedsleder på fiktionsområdet via vækst og rettighedstilegnelser.

3. Opbygge digital rentabel position
Kids Media skal holde sig orienteret om, børns onlineadfærd, og skal opbygge en digital tilstedeværelse for at kunne tilpasse sig de langsigtede ændringer i efterspørgslen af trykte produkter. Kids Media vil forberede og investere i e-bøger, nye digitale magasinformater og digitale tegneserier for at forsvare kerneforretningen. Samtidig er online "edutainment" for førskolebørn også en mulighed, der skal forfølges.

4. Implementere regionale strategier for at skabe rentable markedspositioner:
Hver enkelt region skal implementere en konkret strategi, der har til formål et forbedre Kids Medias position i de forskellige regioner. Forskellige tiltag er nødvendige alt efter geografi, nuværende markedsposition samt forbrugervaner.