Rekordresultat for Nettavisen

Den norske Nettavisen, som Egmont ejer sammen med Amedia, har leveret sit bedste resultat nogensinde.

Nettavisen

I Norge kom Nettavisen, som udelukkende udgiver avis på internettet, ud af 2012 med et overskud på 8.5 mio. norske kroner før skat. Omsætningen lød på rundt regnet 85 mio. norske kroner, og selvom de præcise tal endnu ikke ligger klar, så er det allerede nu tydeligt, at Nettavisen står med sit bedste resultat nogensinde.

"Det er historiens bedste resultat. Jeg synes, at det er rigtig flot at klare at få Nettavisen til at gå godt uden nogen støtteprivilegier. Som sådan er det rigtig flot, at vi får det til at blive en profitabel virksomhed," siger Nettavisens ansvarshavende redaktør og daglige leder, Gunnar Stavrum, til journalisten.no.

Selv forklarer Gunnar Stavrum primært udviklingen i 2012 med en vækst i annonceindtægter og kontrol med omkostningerne:

"Omkostningerne øgedes, men vi havde styr på dem. Og annoncørerne kommer, når de oplever, at produktet bliver kvalitativt bedre. Så får vi en premium-effekt. Det løsner, så at sige," fortæller Stavrum til journalisten.no. Han har desuden selv droppet firmabilen og er også gået ned i løn for at bidrage til Nettavisens justeringer.

To tredjedele af Nettavisens indtægter kommer fra annoncer, mens resten udgøres af kommercielle aktiviteter. Blandt andet er nyhedssitet også Norges største spiludbyder (tippekommisjonær).