Reklamer virker bedst på det store lærred

Der er nu bevis på, at reklamer vist i biografen virker stærkere end reklamer vist andre steder. Det er gode nyheder for Dansk Reklame Film A/S, der sælger og distribuerer biografreklamer i Danmark.

Foto: Steen Brogaard

I samarbejde med Mindmetic har Dansk Reklame Film A/S lavet en undersøgelse, der har målt publikums følelsesmæssige reaktioner mens de ser reklamer. Undersøgelsen viser, at publikum reagerer følelsesmæssigt stærkere på reklamer set i biografen end hjemme i sofaen.

Hos Dansk Reklame Film er man glade for resultatet og analysechef Rasmus B. Andersen udtaler:

"I en tid, hvor der konstant lanceres nye annoncemedier, er det ekstremt vigtigt, at Dansk Reklame Film stadig kan være med til at påvise effekten – og særligt det emotionelle engagement – på biografmediet. I kombination med andre typer analyser, eksempelvis annoncetests og præ-/post-målinger og salgsmodellering, står vi rigtig stærkt på et fragmenteret marked i konstant udvikling".

Med de helt nye og banebrydende sensor-baserede målere, har det været muligt at belyse personernes umiddelbare emotionelle engagement ved en reklameblok vist i henholdsvis biograf og tv. Ved hjælp af de små målere på publikums fingre er det lykkes at registrere selv meget små mængder af svedaktivitet på publikums fingre.

På den måde har undersøgelsen, lidt ligesom en løgnedetektor, målt publikums ubevidste og biologiske reaktion. Resultatet af analysen viste, at reklamer i biografen fremprovokerer et signifikant større følelsesmæssigt engagement sammenlignet med reklamer set i en almindelig stue.

Dansk Reklame Film A/S er ejet af Egmont.