Per Holst med i nyt filmselskab

Filmmanden Per Holst forlader stillingen som kreativ direktør i Nordisk Film for 100 % at hellige sig filmproduktion.

Per Holst har på Filmskolen fundet sammen med to nye talenter, som han har stiftet et nyt filmselskab med. ASTA FILM skal realisere trioens foretrukne projekter med Nordisk Film som samarbejdspartner.

At skifte rolle er ikke kun forbeholdt skuespillere. Filmmanden Per Holst, 63, der i tre årtier har skabt utallige gode filmoplevelser og spottet nye filmtalenter, skifter efter eget ønske spor: Fra kreativ direktør med enkelte producentopgaver til filmskaber på fuld tid. Fra leder i Nordisk Film til lejer af et lokale i filmbyen i Valby, der huser produktionsselskabet ASTA FILM, som Per Holst er medejer af. Nordisk Film er selskabets samarbejdspartner inden for salg, produktion og markedsføring.

ASTA FILM favner også to helt nye talenter, som Per Holst har fundet sammen med på Filmskolens producentlinie: Emilie Brandt Luke og Tomas Radoor. Trioen, der sammen ejer ASTA FILM, har egne projekter i støbeskeen og udvikler derudover for Nordisk Film en række film, Per Holst gennem flere år har gødet jorden for. Blandt andre filmatiseringen af Jane Aamunds bestseller, "Colorado drømme". Også en ny film med "Jungledyret Hugo" og færdigudviklingen af Henning Bahs' manuskript til Nordisk Films "Smuglerens Datter" vil Per Holst arbejde med fremover.

Han siger: "Jeg glæder mig til at komme tættere på filmrullerne og fortællingerne igen sammen med Emilie Brandt Luke og Tomas Radoor. Som kreativ direktør i et stort selskab som Nordisk Film er man generalist og i berøring med mange forskellige projekter. I vores eget selskab kan vi lettere fokusere 100 % på egne ideer. Den luksus vil jeg nyde og jeg føler, at samarbejdet med Emilie og Tomas hen over generationskløften tegner meget spændende", siger Per Holst.

ASTA FILM kombinerer Per Holst' baggrund som en af Danmarks mest erfarne producere med tæt kontakt til Filmskolens nye årgange og branchens underskov af nye talenter. Ambitionen er både at samarbejde med etablerede navne og tiltrække helt nye.

Nordisk Film, hvis selskaber spænder fra filmlaboratorier og udstyrsudlejning til biografer, salg, video og tv-salg, er samarbejdspartner for Per Holst og ASTA FILM.

"Nordisk Film står ved begyndelsen af en omstillingsproces. Den tegner spændende og positiv, men det bliver også omskifteligt. Vi respekterer derfor Pers ønske om at hellige sig de kreative udfordringer 100 %. Vi er glade for at kunne fortsætte samarbejdet med ham", siger adm. dir. i Nordisk Film, Kenneth D. Plummer.

"Nordisk Film har siden sidste år udviklet visionen om at gøre Valby til en filmby, hvor vores egne selskaber bor dør om dør med andre. Vi har blandt andet rokeret rundt på tv-produktionen i Valby-studierne for at skabe mere plads til filmmediet. "Bald Film" og "Fine & Mellow" er her allerede og ambitionen er, at ASTA FILM følges op af flere selskaber i fremtiden", siger Kenneth D. Plummer.

Per Holst kom i 1991 til Egmont, som året efter fusionerede med Nordisk Film. De følgende år engagerede han sig blandt andet i produktioner som "Klinkevals", "Strisser på Samsø" og "Lærerinden". I 1999 bredte Per Holst som kreativ direktør i hele Nordisk Film sit ansvarsområde til alle isbjørnens filmaktiviteter samt fortællinger i andre af Egmont koncernens medier.

Per Holst har gennem årene været producent på 39 film, instruktør på to produktioner, forfatter på tre og desuden skuespiller ved to lejligheder. Dertil kommer utallige reklamefilm, kortfilm og tv-produktioner. Desuden har adskillige talenter grundlagt en filmkarriere på opbakning og gode råd fra Per Holst. Eksempelvis Bille August, Nils Malmros, Helle Ryslinge, Morten Arnfred, Jonas Elmer og Lars von Trier. Per Holst er fortsat bestyrelsesformand for Filmhøjskolen i Ebeltoft.

Emilie Brandt Luke, 30 år, har siden 1997 bevæget sig inden for både film- og tv-miljøet i så forskellige roller som casting, produktion, producer m.v. Desuden har Emilie arbejdet med promotion og marketing, før hun blev optaget på Filmskolens producerlinje i 1999. Emilie har sideløbende været i tæt kontakt med produktion og udvikling af spillefilm, både herhjemme og i Los Angeles, USA.

Tomas Radoor, 28 år, har tidligere beskæftiget sig med tv-produktion og har en teoretisk uddannelse inden for Film og Medievidenskab fra Københavns Universitet. Han har siden 1999 gået på producerlinjen på den Danske Filmskole og her deltaget i forskellige produktioner, hvor processer og praktik er kombineret med de teoretiske aspekter fra universitetet. Tomas Radoor tiltræder som administrerende direktør for Asta Film pr. 1. maj 2003.

Yderligere oplysninger samt evt. foto
Filmselskabet ASTA FILM: Per Holst, telefon 40 30 93 66, Tomas Radoor, telefon 26 82 19 90. Emilie Brandt Luke, telefon 27 28 06 07.
Nordisk Film: Pressechef Henrik Harring Jørgensen, 36 18 82 65, e-mail: h.joergensen@nordiskfilm.dk eller adm. dir. Kenneth D. Plummer, 36 18 82 21,
e-mail: plummerk@nordiskfilm.com