egon

Olsen Banden fylder 50 år og hyldes med ny særudstilling hos Nordisk Film

05.01.2018

For 50 år siden stiftede publikum for første gang bekendtskab med Danmarks mest folkekære forbryderbande, Olsen Banden, og det markeres med en særudstilling i hele 2018

Lørdag den 6. januar åbner en ny særudstilling om Danmarks mest folkekære forbryderbande, Olsen Banden. I hele 2018 er det muligt at opleve den eksklusive Olsen Banden særudstilling på Nordisk Films Scene 4 i Valby – scenen hvor de fleste af Olsen Banden-filmene blev indspillet fra 1968-1998. Udstillingen erstatter dermed ’Olsen Banden vender hjem’-rundvisningen, og udstillingen er fire gange større end sin forgænger.

Særudstillingen og er åben frem til den 16. december 2018, lørdag og søndag fra kl. 10.00 til kl. 17.00.

Foto: Ove Sprogøes søn, Henning Sprogøe, var med til at åbne udstillingen

Fredag den 5. januar åbnede udstillingen for inviterede gæster – blandt andre familiemedlemmer til de ikoniske Olsen Banden-medlemmer.

Foto: Poul Bundgaards enke, Kirsten Bundgaard, besøger Olsen Banden-udstillingen

Den nye udstilling består af nye men velkendte kulisser fra filmene – som blandt andet bunkeren fra Jylland, Yvonnes hyggelige stue og Hallandsens pompøse kontor. Det er også muligt at se mere end 100 originale klenodier og kostumer fra de 14 oprindelige film, hvoraf nogle aldrig har været udstillet før.

De besøgende får et unikt indblik i tilblivelsen af nogle af de mest ikoniske og mindeværdige Olsen Banden-scener gennem aldrig tidligere viste produktionsbilleder, mens Nordisk Films rundvisere vil supplere med spændende historier og anekdoter fra de sidste 50 år med Olsen Banden.

Foto: Yvonne slapper af

Der vil være guider tilstede i udstillingen, som kan besvare spørgsmål, men for gæster, der vil have den fulde Olsen Banden-oplevelse, er det muligt at booke en guidet tur for grupper på mindst ti personer.

Læs mere om Olsen Banden-særudstilling her