Nyt Hollywood-talent tilknyttes Nordisk Film. Flere på vej

En ny aftale sikrer Nordisk Film førsteret til fremtidige film fra det nye Hollywood-talent Nina Leidersdorff.

Hun står med sin nye samarbejdspartner stærkere i konkurrencen om de amerikanske filmselskabers opmærksomhed. Den såkaldte førsteretsaftale er den første af sin slags i Danmark. Egmont-selskabet Nordisk Films talentjagt i USA er et led i en ny strategi om at blive co-producent på op til otte udenlandske film om året.

Den danske filmskaber Nina Leidersdorff, 34, startede sit selskab Fluid Films, Inc. i 2004 efter afgangseksamen fra det amerikanske filminstitut, AFI. Hendes afgangsfilm, instrueret af Alexandra Kerry, datter af den tidligere præsidentkandidat, blev vist på både Cannes Filmfestival og Sundance Filmfestival. Nina Leidersdorff udvikler nu på tre nye film, thrillerne "SOLSTICE" og "NO DARK THINGS" og dramaet "EL MACHITO". Hvis reaktionerne fra den amerikanske filmbranche lever op til forventningerne, når første film biograferne i USA næste forår.

"Nina er en meget, meget talentfuld producer, og jeg har blandt andet haft fornøjelsen af at arbejde sammen med hende på hendes AFI-film "THE LAST FULL MEASURE". Jeg ser meget frem til, at vores samarbejde bliver videreudviklet", siger Kim Magnusson, direktør for filmproduktion i Nordisk Film, og formand for den danske Filmproducentforening.

Aftalen betyder, at Nordisk Film er de første, Nina Leidersdorff ringer til, når hun får en god ide til en film begynder at tage form. Til gengæld forpligter Nordisk Film sig til at investere i mindst 10 % af filmens budget, hvis ideen er god. Nordisk Film får desuden de nordiske distributionsrettigheder. Aftalen er den første af sin slags i Danmark og et led i en ny Nordisk Film-strategi om at blive co-producent på flere udenlandske film. Lars Hermann, nyudnævnt leder af Nordisk Film co-produktioner, håber, at "first look"-aftalerne vil lokke flere lovende filmskabere til Danmark. Nordisk Film vil ikke blot investere økonomi, men også tilbyde at bringe studier, laboratorier og klippefaciliteter ind i i kommende co-produktioner.

"Denne type aftaler betyder, at vi som de første får tilbudt en lang række kvalitetsfilm uden at skulle lede land og rige rundt efter nye filmskabere, der har noget godt at tilbyde. Vi kender Ninas arbejde og tror på hendes talent. Hun er en utrolig værdifuld samarbejdspartner", siger han.

Førsteretsaftalen med Nina Leidersdorffs Fluid Films, Inc. som blev indgået under Berlin Filmfestivalen, løber i 2005 med mulighed for fornyelse i 2006.

Kim Magnusson,
Nordisk Film A/S