gavekort-web

Nordisk Film køber nordisk markedsleder på gavekort-markedet

01.07.2014

Nordisk Film køber Gavekortet.dk med en omsætning på over 200 mio. kr. Det sker som led i en ambition om at opdyrke en ny milliardforretning i Nordisk Film og Egmont.

For tre år siden gik Nordisk Film i gang med at opbygge en ny digital forretning ved siden af film, biografer og PlayStation. Det ambitiøse mål var, at omsætningen skulle kunne nå en milliard kroner. Med dagens opkøb af Gavekortet.dk - ovenpå det tidligere opkøb af bl.a. Billetlugen - runder den nye vækstenhed Nordisk Film Direct en omsætning på 300 mio. kr. og 100 medarbejdere.

"Nordisk Films ambition er at skabe et nyt betydeligt forretningsmæssigt ben og vækstmotor bestående af primært digitale forretningsområder. Første skridt var at få en betydelig position indenfor eventbilletter i Skandinavien. Nu tager vi en lignende position indenfor gavekortmarkedet," siger adm. direktør Allan Hansen fra Nordisk Film, der er en del af Danmarks største mediekoncern Egmont.

Som led i opbygningen har NF Direct købt Billetlugen (eventbilletter i Danmark, Norge og Sverige) samt købt majoritet i Filmweb (biografbilletter i Norge). NF Direct har desuden organisk opbygget Min Bio (børnefilm-app i de fire nordiske lande), Tildigframig.dk (gavekort i Danmark og Norge) samt Frontrow (B2B eventbilleter i Danmark).

Ifølge direktør for NF Direct Christian Folden Lund er der gode grunde til at gå ind i gavekort-markedet.
"Det er et marked i vækst og i opbrud. Gavekortet.dk har manifisteret sig som nordisk markedsleder, og vi kan hjælpe med at accelerere væksten," siger han og tilføjer, at det nordiske marked for gavekort forventes fordoblet de næste fem år.

Christian Folden Lund mener, at forbrugerne efterspørger nye måder at give gaver på.
"Hvis jeg spørger folk, hvornår de sidst har givet nogen en CD som gave, så kan de fleste mennesker ikke huske det. Men vi er ikke holdt op med at give hinanden gaver. Der er bare brug for nye måder at forære musik, oplevelser og biografbilletter som gave. Det vil vi være med til at skabe".

Nordisk Film og Egmont bliver en god ejer for Gavekortet.dk, mener Christian Folden Lund.
"Gavekort til biografbilletter er det mest populære gavekort efterfulgt af gavekort til eventoplevelser. Gennem opkøbet kan vi hjælpe vores biografer og vores mange eventarrangører til at sælge flere oplevelser og samtidig skabe vækst for andre kunder i Gavekortet.dk. Vi vil desuden bruge Egmonts tilstedeværelse i Norge til at sætte et særligt fokus på at vokse der," siger han og understreger, at Nordisk Film ikke er færdig med vækstplaner indenfor gavekort.

Henrik Ravn fortsætter som adm. direktør i Gavekortet.dk og som daglig leder for selskabets 32 medarbejdere.
"Vi er stolte af at have skabt en profitabel digital forretning fra grunden. Vi er veletablerede i Danmark og Sverige, men ser muligheder for signifikant vækst i vores nyere markeder i Norge, Finland og Polen. Nordisk Film og Egmont har fokus på digitale vækstvirksomheder og har samtidig demonstreret klare visioner indenfor segmentet gaver. Sammen med deres internationale tilstedeværelse, ser vi derfor dette som et strategisk rigtig godt fit i bestræbelserne på at realisere gensidige ambitioner i et stigende gavemarked – nationalt, nordisk og globalt," siger Henrik Ravn.

Nordisk Film bliver 100% ejer af Gavekortet.dk. Købsprisen for Gavekortet.dk oplyses ikke.