foenix-01-web

Nordisk Film køber 49 % af norsk biografkæde

02.07.2014

Danmarks største biografkæde fortsætter vækststrategien og har indgået aftale om at købe halvdelen af sydnorsk biografkæde med fire biografer.

I kølvandet på sidste års køb af Norges største biografkæde Oslo Kino og overtagelsen af biografdriften i Ålesund Kommune indgår Nordisk Film Biografer nu et tæt partnerskab med Kristiansand Kommune og køber 49 % af fire biografer i Sydnorge. Dermed styrker Nordisk Film sin position som markedsleder i Norge og går fra en markedsandel på 29 % til 33 % og i alt 22 norske biografer.

De fire biografer ligger i Sørlandet i byerne Kristiansand, Arendal, Grimstad og Farsund og har i alt 16 sale, 2321 sæder og et årligt billetsalg på ca. 500.000. Selskabet bag hedder KinoSør AS og det har 70 medarbejdere og en omsætning på 70 mio. kr.

"Med yderligere fire biografer i Norge og en markedsandel på en tredjedel af biografmarkedet styrker vi os som den ledende kæde i Norge. Vores ambition er fortsat vækst og styrkelse af vores markedslederskab i både Norge og Danmark. Egmont og Nordisk Film tror på biografer, som har vist sig som en robust forretning også i krisetider. Vi ser på alle muligheder for vækst gennem både opkøb, etablering og leje af nye biografer," siger John Tønnes, adm. direktør i Nordisk Film Biografer.

Købet er den femte udvidelse i Norge og Danmark indenfor de sidste par år. Nordisk Film har i den periode købt Oslo Kino og Scala Bio i Nykøbing Falster samt overtaget driften af Ålesund Kino. Samtidig har man også iværksat byggeriet af en ny storbiograf i Field's i Ørestaden.

Nordisk Film Biografer er den største biografaktør i Danmark og sælger omkring 6 millioner billetter årligt. Nordisk Film Biografer findes i Århus, Aalborg, Randers, Nykøbing Falster, Herning, Esbjerg, Kolding, Næstved, Odense, Hillerød, Høje Taastrup, Frederiksberg, Lyngby og København. Nordisk Film Biografer driver også 22 biografer i Norge, samt omfattende billetbooking- og medlemsaktiviteter på Nettet.

Bestyrelsesformand i Kristiansand Kino Holding AS, Espen Saga, er tilfreds med aftalen med Nordisk Film.
"Vi oplever Nordisk Film som en solid, langsigtet og strategisk samarbejdspartner. De har et rodfæstet ønske om at bidrage til at videreudvikle filmtilbuddet i regionen på en positiv måde," siger han.

I løbet af sommeren gennemføres due diligence. Salget forventes endeligt godkendt i Bystyret i Kristiansand i september.

Købsprisen offentliggøres ikke.