Nordisk Film filmatiserer Lene Kaaberbøl-roman

Nordisk Film og Lene Kaaberbøl, en af Danmarks mest succesfulde forfattere, skal filmatisere romanen "Skammerens datter" på engelsk.

Nordisk Film har sikret sig filmrettighederne efter et tæt opløb med andre danske og udenlandske selskaber. Nordisk Film er allerede i dialog med flere filmselskaber og investorer i adskillige lande, navnlig USA, hvor interesserede co-producenter og investorer – inkl. ledende amerikanske filmstudier - har vist stor interesse for projektet. Lene Kaaberbøl samarbejder desuden med Nordisk Film om at udvikle et manuskript til endnu en film, "Skyggeporten", som er tiltænkt det danske publikum.

Den mange gange prisbelønnede roman, "Skammerens datter", er solgt i foreløbig 17 lande og udkom i maj måned i USA. De amerikanske anmeldere var overstrømmende. De fremhævede bogen som en elementært spændende fortælling, der løfter store etiske temaer, og så samstemmende frem til næste bind i serien. Salgstallene for "Skammerens datter" ligger højere end ventet hos Lene Kaaberbøls amerikanske samarbejdspartner og denne succes har også medvirket til at skabe interesse for projektet i USA.

Med i alle kreative beslutninger
Lene Kaaberbøl er glad for at kunne sætte punktum for flere måneders overvejelser om, hvem der kan bringe "Skammerens datter" videre til filmlærredet.

"Det er selvfølgelig altid sjovt at være ombejlet. Men hvis der skal komme et stærkt og velskabt barn ud af det, må man sige "ja" på et tidspunkt og vælge en partner, man tror på. For mig har det været afgørende, at aftalen med Nordisk Film sikrer mig en nær kontakt med historien, selv om vi skal ud og lege med de store internationale drenge. Der er ikke noget galt med Hollywood-drømme, men jeg kan godt lide, at der også ligger et hus i Valby, hvor man altid kan komme og banke på."

Kim Magnusson, direktør for Nordisk Films filmproducerende selskaber i Norden, siger: "Historien i "Skammerens datter" er fantastisk. Vi synes, den fortjener et internationalt budget, så historien kan folde sig helt ud. Ambitionen er at finde tunge internationale samarbejdspartnere, som er indstillede på, at Nordisk Film i tæt samarbejde med Lene Kaaberbøl er med i alle kreative beslutninger. Vi har positive forventninger til den internationale reaktion på projektet. Vi nyder desuden godt af, at Nordisk Film gennem årtier har investeret i og indkøbt utallige amerikanske film, og derfor har mange gode kontakter i branchen".

Også en dansk film på vej
Det er for tidligt at spå om, hvornår en international film kan gå i produktion. Til gengæld tyder alt på, at Nordisk Film allerede næste sommer kan indlede optagelserne til en dansk film, som også er skrevet af Lene Kaaberbøl. Den populære forfatter har netop skrevet sit første filmmanuskript for Nordisk Film i samarbejde med DR og Det Danske Filminstitut. Titlen er "Skyggeporten" og er som i Lene Kaaberbøls øvrige forfatterskab en fængende fortælling i fantasy-genren.

Udover samarbejdet med Egmont-divisionen Nordisk Film, har Lene Kaaberbøl i en årrække samarbejdet med andre af mediekoncernens selskaber. På Egmonts opfordring skrev hun ni nyskabende bøger i teenage-serien W.I.T.C.H, som kloden rundt har fået et stort antal læsere, bl.a. i Kina. Samarbejdet medførte også, at Disney i 2002 kårede Lene Kaaberbøl som "The Best Disney Novel Writer of the Year".