Nordisk Film co-producent på Oscar kandidat

Ondskan, den netop Oscar™nominerede svenske film, distribueres i hele verden af Egmont-divisionen Nordisk Film, som også er co-producent på filmen, produceret af svenske Moviola.

Ondskan er med foreløbig 900.000 solgte billetter i Sverige den mest sete nordiske film i 2003. Adm. dir. i Nordisk Film Kenneth D. Plummer siger: "Forventningerne er store til salget i udlandet, som hidtil har fokuseret mest på danske film". Ondskan får dansk premiere 23. april.
Filmen vandt mandag aften desuden tre af den svenske filmbranches største priser, Guldbaggen, blandt andet for bedste film. Ondskan er baseret på Jan Guillous selvbiografiske roman af samme navn.
Ondskan er produceret af Moviola Film & Television i samarbejde med Nordisk Film og TV 4 med støtte fra Nordisk Film & TV Fond, Det Danske Filminstitut og Svenska Filminstitutet.

Yderligere oplysninger:
Adm. dir. Kenneth D. Plummer, Nordisk Film, 36 18 82 00.
Pressechef Henrik Harring Jørgensen, Nordisk Film, 23 33 02 65.

NORDISK FILM er en del af Egmont og ledende inden for udvikling, produktion og distribution af levende billeder i de nordiske lande. Aktiviteterne omfatter film, tegnefilm, reklamefilm, musikvideoer, video, dvd, tv samt elektroniske spil. NORDISK FILM er indehaver af de nordiske rettigheder til distribution af Sony PlayStation og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover ejer NORDISK FILM selskaber inden for post produktion, filmlaboratorier og udlejning af broadcastfaciliteter. NORDISK FILM havde i 2002 en samlet omsætning på € 432 mill. og beskæftiger 1.152 medarbejdere