Nordisk Film Prisen 2004 til Jørgen Leth

Jørgen Leth har i over 40 år og over 40 film standhaftigt fulgt sit eget spor og kompromisløst talt sit eget sprog i sine film, fremhæver Nordisk Film.

Den produktive filmmand har stadig travlt. Tre nye projekter nærmer sig i disse måneder skærm og lærred.

Stilsikker og professionel fortælleglæde - intakt og stadig smittende 41 år efter debuten som filminstruktør - udløste i dag Nordisk Film Prisen 2004 til Jørgen Leth, 67. Prisen på 98.000 kr. - Nordisk Films alder gange 1.000 kr. - overrækkes hvert år i anledning af selskabets fødselsdag den 6. november. Priskomiteen fremhæver, at Jørgen Leth i over 40 år og over 40 film standhaftigt har fulgt sit eget spor og kompromisløst har talt sit eget sprog i sine film.

Filmmanden, journalisten, digteren og konsulens store folkelige gennembrud kom i 1989 som passioneret sportskommentator på tv. Hans danske biografpublikum har aldrig været filmbranchens største, men hans væsentlige indflydelse som inspirator, instruktør og i en periode som filmkonsulent kan kun få konkurrere med. Ved kameraet, i mødelokalet eller på filmfestivaler har Jørgen Leth typisk både nøgtern sans for detaljer og samtidig let ved at begejstre sig selv og andre med fortællinger. Egenskaber, som danske tv-seere også kender fra Jørgen Leths levende vitalisering af de timelange reportager fra Tour de France. Let at bevæge, svær at flytte.

Årtier før "Fahrenheit 9/11" og "Supersize me" i Hollywood gjorde dokumentargenren hot og voksende, grundlagde Jørgen Leth sit internationale renommé som en af genrens mestre. Mange kender ham fx fra cykelklassikeren "En forårsdag i helvede", som stadig vises regelmæssigt og især er meget efterspurgt i udlandet. Lige så langt liv spås en række af Jørgen Leths kommende projekter, der i disse måneder har bragt ham i en af karrierens mere travle perioder oven i den danske og internationale hype omkring det danske Oscar-bidrag, "De fem benspænd".

"Overcoming" fra Tour de France
"Jeg har lavet mine film om cykling. Der skal være plads til andres vision", siger Jørgen Leth om "Overcoming", som er Tómas Gislasons kommende dokumentarfilm om cykelsport. Filmholdet kommer mere end almindelig tæt på Bjarne Riis og Team CSC før og under Tour de France. Jørgen Leth er konsulent på filmen og har med sine kontakter åbnet mange døre.
Filmen er støttet af bl.a. Det Danske Filminstitut, TV2 Danmark, Nordisk Film og TV Fond, BBC og Nordisk Film.

"Århus" dokumentar for et ungt publikum
Jørgen Leth har postadresse på Haiti, titel af konsul og hele verden som arbejdsplads. At Århus har stor betydning for ham ved de færreste. Men Jørgen Leth er opvokset i Århus og vil i en 25 minutter lang dokumenterfilm, der i disse uger klippes, skildre sin barndom i byen. For første gang i karrieren henvender han sig direkte til et ungt publikum. Filmen er støttet af Det Danske Filminstitut, DR B&U og Den Vestdanske Filmpulje.

"Det erotiske menneske"
Med støtte fra Det Danske Filminstitut og TV 2 samt Nordisk Film og TV Fond indleder Jørgen Leth om få måneder optagelserne til en film om en antropolog, der har sat sig som mål at kortlægge erotikkens væsen.

Tidligere prismodtagere
Nordisk Film har tidligere sat pris på etablerede filminstruktører som Lars von Trier (1996), Ole Bornedal (1996), Søren Kragh-Jacobsen (1999) og Erik Clausen (2000). Dertil kommer filmmanden Mogens Rukov (2002) og forfatterne Peter og Stig Thorsboe (2003). Nordisk Film Prisen er også gået til nye talenter, umiddelbart før deres karriere tog fart: Christoffer Boe (2001), Lotte Svendsen (1997) og Birgitte Hald (1998).

Nordisk Film Fonden, som er en del af Egmont Fonden, støtter hvert år filmmiljøet i Skandinavien med ca. to mio. kr. for at løfte kvaliteten. Pengene går ikke til egentlige produktioner, men til blandt andet forskning, oplysningsaktiviteter, uddannelse og talentudvikling. Dertil kommer Nordisk Film Prisen.

Priskomiteen består i år af Rumle Hammerich, Birgitte Hald, Peter Schepelern, Poul Nesgaard, Søren E. Jakobsen og adm. dir. i Nordisk Film, Kenneth D. Plummer.