Nordisk Film Live er nu klar med H.C. ANDERSEN

Nordisk Film Live og Big City Brains præsenterer i Tivolis Koncertsal: H.C. ANDERSEN - et magisk eventyrshow for hele familien

H.C. ANDERSEN

Nordisk Film Live er stolte af at kunne præsentere årets forestilling: H.C. ANDERSEN.

Nordisk Film Live er denne gang gået sammen med iscenesætter Steen Koerner og hans produktionsselskab Big City Brains om at skabe et brag af et eventyrshow over syv af H.C. Andersens bedste historier. De verdensberømte eventyr vækkes til live i et magisk univers af teater, dans, 3D animationer og nyskrevne sange. Tivoli var H.C. Andersens yndlingshave og stedet hvor han skrev "Nattergalen" efter havens åbningsaften. Det er derfor oplagt, at H.C. ANDERSEN opføres i Tivolis Koncertsal, hvor forestillingen har verdenspremiere tirsdag d. 3. september i år og spiller frem til d. 27. oktober.

Instruktør og iscenesætter Steen Koerner står bag megasucceser som Cykelmyggen Egon (120.000 solgte billetter), Nøddeknækkeren (150.000 solgte billetter og Reumertvinder) og Vampyren Pjerrot. Steen Koerners fortolkninger er forud for sin tid i deres blanding af det klassiske og det moderne. H.C. Andersens originale tekster danner rammen, når 15 verdensklasse artister indtager scenen i en storslået digital videoscenografi. Forestillingen består af: "Den lille pige med svovlstikkerne", "Klods-Hans", "Nattergalen", "Kærestefolkene", "Prinsessen på ærten", "Kejserens nye klæder" og "Den Grimme Ælling". Og de fortælles på en måde som vi ALDRIG har fået fortalt dem før.

Kort sagt: Verdens bedste og mest klassiske eventyr, i et spektakulært og moderne sceneshow

Steen Koerner fortæller om opsætningen:

- "Det er ubetinget de bedste historier og det stærkeste hold jeg nogensinde har arbejdet med. Vi har håndplukket 15 artister fra hele verden og det er ikke hver dag et hold med så meget klasse er samlet på dansk grund. De skal spille op mod en hypermoderne digital scenografi , som nok skal tage pusten fra de fleste. På den måde forener vi alt det klassiske og fantastiske ved H.C. Andersens eventyr, med de mest moderne visuelle virkemidler. Jeg bilder mig selv ind at vi kan folde H.C. Andersens eventyrlige verden ud på en poetisk, nutidig og fantasifuld facon, som aldrig er set før".

Steen Koerners og Big City Brains internationale artistliste har endnu engang sikret et helt fantastisk hold. Ny-cirkus artisten Valerie Inertie fra Canada har tidligere rejst rundt med Cirque du Soleil og er præmieret ved den prestigefyldte Monte Carlo Festival. Breakdanseren Cico fra Italien, har vundet konkurrencer over hele verden, mens danske Cecilie Lassen og Tina Højlund begge har været primaballerinaer på Den Kongelige Ballet. Herudover tæller holdet navne som skuespiller og electric boogie danser Josephine Raahauge, Manda Rydmann (Sverige), Anders Astrup, Rico Coker, Daniel "Sonic" Rojas, "Popping-John" Austin (USA) m.fl.

Specielt den digitale scenografi , er et af de aspekter som Steen Koerner ser frem til at indkorporere i forestillingen. Steen Koerner siger:

- "Hele scenografiens omdrejningspunkt bliver digital teknologi i form af bl.a. projection mapping og hologram projicering. Det er moderne teknologier, som det måske ikke er alle der kender endnu, men som vil løfte scenografien fra blot at være en passiv baggrund til at blive en aktiv medspiller og giver os mulighed for at lave teater på en helt ny måde".

Hos Nordisk Film Live er der stolthed og glæde over muligheden for at lave et nyt stort show med udgangspunkt i H.C. Andersens eventyrverden. Direktør Frederik Juul i Nordisk Film Live udtaler:

- "Vi glæder os fantastisk meget til at vise publikum H.C. ANDERSEN. H.C. Andersen og hans eventyr er for altid en vigtig og evigt nærværende del af vores fælles kultur. Noget vi som danskere kan være stolte af. Vi ønsker at skabe et eventyrshow, som forældre og bedsteforældre vil være stolte over at tage deres børn og børnebørn med ind at se, og som vil underholde på tværs af aldersgrupper. Med Steen Koerner som iscenesætter ved jeg det kan lykkes. Han er kendt for at udfordre teatermediet, og jeg er sikker på det bliver både magisk og meningsfuldt".

At H.C. ANDERSEN vil blive opført i Tivolis Koncertsal er heller ikke tilfældigt. Frederik Juul fortsætter:

- Når jeg tager familien med i Tivoli, er Den Flyvende Kuffert en af de forlystelser vi altid prøver. Når man i komprimeret form hører flere af H.C. Andersens bedste eventyr fortalt, vækkes alle de mange følelser man husker fra man hørte dem første gang. Og igen slår det én, hvor ubeskrivelig dygtig en historiefortæller han var. At vi så kan være med til at give de historier et helt nyt liv i netop Tivoli, som var H.C. Andersens yndlingshave, er fantastisk. Vi glæder os til at lukke folk ind i det magiske eventyrunivers i Tivolis Koncertsal fra den 3. september til den 27. oktober.

Forestillingens musik skabes af Jesper Mechlenburg, 4 nye sange skrives af musikeren og multitalentet Kristian Leth, den nyskabende videoscenografi produceres af kunstnergruppen Din Mor, og kostumer kreeres af Astrid Lynge Ottesen. Både Astrid og Jesper arbejdede begge på CYKELMYGGEN EGON.

H.C. ANDERSEN er den første forestilling fra Nordisk Film Live efter publikumssuccesen TEATERKONCERT HEY JUDE som solgte 58.000 billetter i Forum.

Billetsalget til H.C. ANDERSEN starter i dag kl. 10.00 på Billetlugen.dk og Tivolis Billetkontor. Med køb af billet er der gratis entré til Tivoli indenfor sæsonen. Der gives i øvrigt rabat på billetter til børn under 11 år.

For yderligere information, se www.hca-eventyrshow.dk eller kontakt kristina@have.dk

Billetinfo:

- Premiere: 3. september

- Spilleperiode: 3, september – 27. oktober

- 2 x 45 min. med pause – 7 eventyr

- Spilletidspunkter: Onsdag-fredag kl. 19.00, lørdag-søndag: kl. 12.30 og 17.00

- Priser: 395,- 445,- 495,- 625,- (børn under 11 år: 255,- 295,- 345,- 625,-)

- Billetbestilling: www.billetlugen.dk og Tivolis billetkontor tlf. 33 15 10 12