Nordisk Film: Director’s cut-film i produktion

Morten Arnfreds "Lykkevej" bliver første af fire Director's cut-film fra Nordisk Film Production, som i disse uger blandt andet også forbereder Paprika Steens debut som instruktør.

Birthe Neuman og Jesper Lohman. Paprika Steen og Morten Arnfred. Det er nogle af kræfterne på skuespiller- og instruktørsiden, som de kommende måneder præger Nordisk Film Production. I Cannes løftede filmselskabet og de fire filmfolk i dag sløret for en række nye film og udviklingsprojekter. Nordisk Film afprøver de kommende måneder især nye produktionsformer og nye instruktørnavne efter arbejdet med Niels Malmros' kommende film samt filmatiseringen af Bjarne Reuters børnebog "En som hodder".

Ny blandt instruktørerne er Paprika Steen, der forbereder sin debut i stolen. Hun udvikler sammen med forfatteren Kim Fupz Aakeson manuskriptet til "Lad de små børn...", som Nordisk Film har store forventninger til.

Nordisk Film Productions eksperimenterende koncept for filmproduktion, Director's Cut, afprøves om få uger i praksis med den alvorlige nutidskomedie "Lykkevej", instrueret af Morten Arnfred. Director's Cut, hvor et lille, men meget professionelt hold på kort tid producerer inden for snævre rammer, har tiltrukket en række erfarne navne: Birthe Neumann spiller hovedrollen, når optagelserne 17. juni indledes. Også Jesper Lohmann, Nils Olsen, Asger Reher og Ditte Gråbøl er med på rollelisten. Fotografen bliver Dirk Brüel, der tidligere har filmet blandt andet "Et rigtigt menneske" og "Magnetisørens femte vinter". TV 2 og Det Danske Filminstitut er med i projektet.

I "Lykkevej" rives den 55-årige kvinde Sarah ud af tilværelsen som hjemmegående hustru gennem 25 år i et af Nordsjællands mest velhavende villakvarterer. Da ægtemanden forelsker sig i souschefen i sit firma, må Sarah stå på egne ben i en helt anden verden. På Lykkevej venter ligusterhække, havenisser og livlig sladder. Hendes ankomst forandrer livet på vejen, hvor både fjendskaber og venskaber opstår. Tilværelsen tager en ny drejning, da en 15 år yngre taxachauffør træder ind i hendes liv.

Nordisk Film har sammen med TV 2 yderligere tre Director's Cut-film i støbeskeen med instruktørerne Tomas Villum, Birger Larsen og Christoffer Boe.

Blandt Nordisk Films øvrige udviklingsprojekter er en filmatisering af H. C. Andersens ungdom sammen med Danmarks Radio og Det Danske Filminstitut. Manuskriptet ligger klar og beskriver den unge Andersens forvirrede år på kostskole i Slagelse, hvor den intelligente rektor Meisling vil undertrykke digterens fantasier og forbyder ham at skrive.

Yderligere oplysninger:
Pressechef Henrik Harring Jørgensen, 23 33 02 65