vr

Nordisk Film Biografer åbner VR-lounge i Lyngby

18.04.2018

Virtual reality-teknologien ruller ind over Danmark, og snart kan nysgerrige gæster opleve virtual reality for fuld udblæsning, når Nordisk Film Biografer åbner sin første VR-lounge i biografen i Lyngby.

Når Nordisk Film Biografer åbner den helt nye VR-lounge i biograffoyeren i Lyngby den 25. april, bydes gæsterne velkommen i et lyst og venligt rum, der er afskærmet med glasvægge til resten af biografen. Loungen er specialbygget til at levere oplevelser i virtual reality, og gæsterne træder så at sige ind i oplevelsen, når de opsluges i den teknisk simulerede verden, som føles ganske virkelig. I loungen vil gæsterne via VR-briller kunne opleve et bredt udvalg af oplevelser fra film og VR-spil til musik, rejser, kunst, animationer, dokumentarer og multi player-oplevelser.

”Vi glæder os meget til at invitere både vores kendte gæster og alle andre VR-interesserede til åbent hus i vores helt nye VR-lounge. VR er et nyt tiltag for os som biograf, og vi glæder os rigtigt meget til at præsentere det for gæsterne – både de loyale, som vi kan takke med en sjov gratis oplevelse, men selvfølgelig også alle andre, som har lyst til at kigge forbi,” siger biografchef i Nordisk Film Biografer Lyngby, Alex Oxholm.

På programmet i de forskellige VR-pods eller VR-stationer, som gæsterne kan bevæge sig imellem, vil bl.a. være den prisbelønnede VR-film The Dream Collector, hvor knuste drømme, som er smidt på den virtuelle losseplads, repareres og får nyt liv. Gæsterne kan også opleve cirkuskompagniet Cirque de Soleils verdensberømte forestillinger eller Overview, som er en sorslået oplevelse af verdensrummet omkring os. Eller hvad med at blive en del af handlingen i den kendte fortælling om Den Lille Prins, hvor gæsterne bliver både tilskuere og medvirkende i filmens handling? Endelig er der selvfølgelig rig mulighed for at spille actionpakkede VR-spil som f.eks. Life of Us eller Superhot, hvor tiden kun bevæger sig, når spilleren gør. Næsten kun fantasien sætter grænser for hvad, hvad VR kan, og Nordisk Film Biografer opdaterer løbende med det sidste nye inden for genren, så der altid er nye oplevelser at få.

Med den seneste nye VR-teknologi fra HTC Vive og Oculus Rift samt det nyeste indhold fra den franske leverandør MK2, er det første gang i Danmark, at et etableret brand indenfor filmproduktion og biografdrift satser på VR. Det er Nordisk Film Biografers klare mål at være en førende udbyder af virtual reality-indhold og at levere det i fysiske og tekniske rammer, der modsvarer den høje kvalitet, som gæsterne kender fra biografoplevelsen.

Virtual reality er for alle

I VR-loungen træder gæsterne gennem VR-briller ind i oplevelsen og føler sig fysisk tilstede i en verden eller univers efter eget valg. VR er for alle uanset alder, køn og smag. Oplevelsen appellerer både til kendere og til et bredere udsnit af befolkningen, som er interesserede i at lære den nye teknologi at kende. Derfor lægger VR-loungen både op til et besøg med vennerne, men også med børnefamilien eller kollegerne på firmaudflugt. Fælles er, at VR er en let tilgængelig teknologi, som de fleste - uanset teknisk snilde - helt naturligt kan agere i.

”Når vi åbner en VR-lounge i vores biograf i Lyngby, som i forvejen har mange biografsale og et helt nyrenoveret område i foyeren, er det for at give vores gæster en samlet oplevelse af, hvad vi kan tilbyde i Nordisk Film Biografer. Vi har allerede introduceret luksuskonceptet Supreme med ultimativ komfort i sæder, billede og lyd. Inden længe følger en biografsal i 4DX, hvor 4D-effekter som bevægelige stole, regn, duft af brændt gummi og snevejr komplementerer filmen og giver en helt unik og virkelig sjov filmoplevelse,” siger Vibeke Pallisgaard Wolfsberg, der er kommerciel direktør i Nordisk Film Biografer.

”Med Danmarks første VR-lounge i en biograf vil vi ligge helt forrest i feltet, når det handler om at tilbyde danskerne sjove og uforglemmelige oplevelser. Vi har de perfekte rammer for det i biografen i forvejen, så selvfølgelig skal vi bygge videre på det. VR-loungen bliver et superunderholdende og fremfor alt banebrydende oplevelseskoncept, hvor man får nogle fantastiske og helt nye oplevelser samtidig med, at man forhåbentlig har det virkelig sjovt. Med VR har verden ændret sig – og vi inviterer alle til at komme og prøve den,” fortsætter Vibeke Pallisgaard Wolfsberg.

Virtual Reality som en naturlig forlængelse af biografen

Som Danmarks førende biografkæde tilbyder Nordisk Film Biografer de allernyeste film, men ønsker også at levere oplevelser på et bredere plan. Derfor er det naturligt at engagere sig i VR, som bliver en uundgåelig del af fremtidens underholdning. Ligesom biograffilmen ved sit gennembrud for godt 100 år siden ændrede underholdningsbranchen og menneskers måde at opleve verden på, så spås VR at være nutidens revolution af samme kaliber.

Som hæderkronet oplevelsesbrand med stærke muskler og over 100 års erfaring i at underholde danskerne, bliver VR i biografen noget andet og mere eksklusivt end VR-oplevelser i privat regi, hvor f.eks. VR-briller til spillekonsoller efterhånden er udbredte. Når VR opleves i biografen, er de tekniske og fysiske omgivelser  i højsædet, ligesom de sociale rammer er afgørende. Den fælles, sociale oplevelse og interaktion med andre  er i centrum – og det er stadig også det, mange biografgæster nævner, når de svarer på, hvorfor de går i biografen.