Nettavisen.no tjener penge

Efter en årrække med større udgifter end indtægter styrer norske Nettavisen.no i 2011 mod overskud for første gang.

Avisen, der har 1,4 millioner læsere om ugen, er ejet af Egmont og norske A-pressen med 50% hver. De to ejere overtog Nettavisen fra deres fælles datterselskab norsk TV 2 i 2009.

"Nettavisen har eksisteret i 15 år og er formentlig den eneste rene digitale avis i Nordeuropa, som nu tjener penge uden at have en papiravis at læne sig op af. Det giver os et stærkt fundament at bygge videre på. Årsagen til den gode udvikling i en svær tid for nyhedsmedier er Nettavisens innovationskraft, hvor man er lykkedes med at fremdyrke nye indtægter og koncepter samtidig med, at positionen er styrket og omkostningerne er holdt under kontrol," siger Cato Broberg, digital direktør i Egmont og næstformand i Nettavisen.

Nettavisen blev skabt i 1996 med reklameindtægter som forretningsmodel. I dag kommer ca. 30% af indtægterne fra brugerbetaling. Nettavisen har 1,4 millioner læsere om ugen. Ambitionen er at være det norske medie, som først har de relevante nyheder. Nettavisen skaber i tillæg en række services rundt om avisen for læserne.