Michael Ritto ny adm. direktør for Nordisk Film

Ny adm. direktør for Egmont-divisionen Nordisk Film bliver Michael Ritto, 47, der tiltræder i dag, 6. februar. Nordisk Film bliver samtidig medejer af MBO, Danmarks førende musikvirksomhed.

Michael Ritto tiltræder i dag som adm. direktør for Nordisk Film. Michael Ritto har mange års erfaring fra musikbranchen og som drivende kraft i selskaber med kreativ udvikling. Dette, kombineret med stor erfaring fra medieverdenen i kraft af bestyrelsesarbejde i bl.a. brancheforeningen IFPI, GRAMEX og senest i Det Danske Filminstitut, giver Michael Ritto en solid baggrund. Han har endvidere været aktiv inden for arbejdet med udvikling af digital distribution af musik.

Egmonts koncernchef, Steffen Kragh, udtaler:
"Michael Ritto er et oplagt valg som adm. direktør for Nordisk Film. Han favner både kreativ og kommerciel indsigt. Jeg er sikker på, at han vil tilføre Nordisk Film mange nye ideer sammen med lederne af selskaber og forretningsområder og sikre, at vi skaber spændende fortællinger og oplevelser i billeder og lyd".

Adm. direktør Michael Ritto siger:
"For mig er Nordisk Film en idé- og drømmefabrik, der med afsæt i selskabets snart 100-årige historie skal tilbyde kreative mennesker en legeplads at udfolde sig på og god underholdning for forbrugerne. Jeg er stolt af at få muligheden for at lede en virksomhed, der er så vigtig en del af dansk kulturarv. Hele mit liv har jeg arbejdet med at få kreative mennesker til at yde deres bedste ved at finde balancen mellem kreativitet og struktur på markedsvilkår. Foran os ligger spændende opgaver, som jeg glæder mig meget til at tage fat på."

Michael Ritto startede i 1974 i pladebranchen som bydreng. Han etablerede i 1978 Medley Records sammen med Poul Bruun, efterfulgt af 12 år i stillingerne som dansk og skandinavisk direktør hos det engelske pladeselskab EMI. I 2004 stiftede han sammen med Benny Bach MBO, The Music Business Organisation, der i dag er Danmarks førende musikvirksomhed, og som også har et betydeligt antal dvd-udgivelser.

Michael Ritto afløser Ole Larsen (40), der har været konstitueret adm. direktør for Nordisk Film siden Kenneth Plummers fratræden i august 2005. Ole Larsen fortsætter i divisionsledelsen som økonomidirektør, Mikkel Berg (38) som marketingdirektør. Benny Bach (44) fortsætter som adm. direktør for MBO samtidig med, at han indtræder som direktør i Nordisk Films divisionsledelse. Benny Bachs mangeårige erfaring fra og indsigt i markedet for underholdning er bl.a. opnået via EMI og som medstifter af selskaberne Elap Music, CMC Records og MBO.

Michael Ritto indtræder også i Egmonts koncernledelse. Pr. dags dato udtræder Michael Ritto som medlem af bestyrelsen for Det Danske Filminstitut.

MBO en del af Nordisk Film

Nordisk Film har erhvervet en andel af MBO med option på at erhverve op til 50 %. MBO er aktiv i Danmark, Norge og Sverige og består af en række hel- eller delejede pladeselskaber: Copenhagen Records (bl.a. Sanne Salomonsen, Nephew), RecArt (bl.a. Lars Lilholt, Lene Siel), CMC (bl.a. Big Fat Snake, Simone), Alarm (bl.a. Mew, Tina Dichow) samt My Way Music (bl.a. Jakob Sveistrup, Anne Gadegaard).

Musikbranchen og spil-, film- og tv-brancherne har mange berøringsflader og fælles træk, hvor MBO og Nordisk Film vil opnå synergier. Ofte står produkterne i de samme butikker og henvender sig til samme type forbrugere. Arbejdsprocesserne minder også om hinanden, når det gælder samarbejde med kreative miljøer eller fremtidigt potentiale i nye, digitale medier.

Yderligere oplysninger:
Egmont Koncernkommunikation:
Henrik Harring Jørgensen (+45 23 33 02 65)
Nordisk Film Kommunikation:
Irene Mikkelsen (+45 40 11 67 16)

Nordisk Film
Nordisk Film er en del af Egmont og aktiv inden for udvikling, produktion og distribution af levende billeder i de nordiske lande. Aktiviteterne omfatter film, tegnefilm, reklamefilm, musikvideoer, video, dvd, TV samt elektroniske spil. Nordisk Film distribuerer Sony PlayStation i Norden og ejer biografer i Danmark og Norge. Derudover ejer Nordisk Film selskaber inden for post-produktion, filmlaboratorier og udlejning af broadcastfaciliteter.
Nordisk Film havde i 2004 en samlet omsætning på 2.149 mio. DKK og beskæftiger 1.200 medarbejdere.

MBO
The Music Business Organisation (MBO) blev etableret 2004 og er Danmarks førende musikvirksomhed. MBO rummer ti hel- eller delejede selskaber, heraf et i Norge og et i Sverige. MBO stod i 2005 bag 40% af de danske musikudgivelser med en samlet markedsandel på 20%. Det samlede antal solgte CD- og dvd-skiver lå sidste år på 3,5 mio. stk.
Ved det kommende Danish Music Awards 2006 er 31 ud af 88 nomineringer gået til kunstnere eller udgivelser tilknyttet MBO.
MBOs omsætning var i 2005 200 mio. DKK. MBO beskæftiger 60 medarbejdere.
www.mbogroup.dk