Mange lande - et marked

Når Egmonts forretninger i Storbritannien, USA og Australien, de næste fire år skal vokse volumenmæssigt, og dermed også økonomisk, skal det i høj grad ske ved at stille skarpt på geografisk udvikling.

"Inden for de næste fem år skal vi være nummer et på det britiske børnebogmarked, i top fem på det Australske og blive større i USA. Det er målet," siger Rob McMenemy, Regional Manager for Kids Medias engelsktalende lande.Vejen til at nå toppen skal ske ved at sikre sig de bedste rettigheder på markedet, geografisk ekspansion og stordriftsfordele. På nuværende tidspunkt sidder Egmont UK solidt på den britiske bogtrone, imens Hardie Grant Egmont også er med blandt de tunge aktører i Australien. Målet for Egmont i USA er mere beskedent. Beskedenhed skal dog ikke forveksles med mangel på ambitioner, men er blot en realistisk tilgang for en forholdsvis lille, og blot et år gammel, forlagsvirksomhed på et gigantisk marked.

"Vi har dygtige medarbejdere, der erhverver nye bøger og udbygger forretningen konstant, men det er hårdt arbejde. Især fordi vi landede på det amerikanske marked lige midt i recessionen, hvor forbrugerne var meget påpasselige. Samtidig startede den digitale æra også for alvor, hvor alle var optaget af digitalisering, og hvor printbøger ikke var i høj kurs. Men det er et stort marked – faktisk det største i verden. Børnebogsmarkedet alene er 3 milliarder dollars værd, så der er meget at komme efter," griner Rob McMenemy.

Opkøb, partnerskaber og netværk skaber vækst
Fælles for de tre forretninger er, at de alle skal vokse. Ikke en helt problemfri opgave på nutidens printmarked. Men med gode rettigheder kommer god økonomi, og også her gælder devisen om, at "sammen er vi stærke".

Gennem et forholdsvis nyt netværk, det såkaldte English Language Network, deler medarbejdere i de tre engelsktalende lande informationer om forfattere og agenter, og arbejder sammen om at erhverve rettigheder, når det er nødvendigt. Jo større markedsadgang og portefølje, des større chance for de bedste rettigheder. Projektet har varet et lille år og sammen har netværket skaffet 13 fælles titler, og for ganske nylig kom det tyske Egmont Verlagsgesellschaften også med i netværket.

Og hvad er så klogest, når nye marker skal erobres? At indgå et partnerskab eller at forsøge sig på egen hånd? Eventuelt ved opkøb?

"Hvis man bevæger sig ind på et nyt marked, kan et joint venture til en vis grad mindske ens risiko, og samtidig køber man også den ekspertise som det firma har i det pågældende marked. Deres viden, deres markedsposition og deres ekspertise. Man bliver nødt til at se på omstændighederne i det pågældende marked. For tiden er vi ved at undersøge muligheden for at vokse geografisk, og har snakket med forskellige medspillere på markedet omkring at arbejde sammen, hvis det passer ind i vores forretning, men hvor og hvornår er ikke til at sige endnu," siger Rob McMenemy.

"Udfordringerne i fremtiden er, at vi med printbøger er på modne markeder, som ikke vokser hurtigt, hvis de da overhovedet vokser, og derfor er det sværere at øge indtægten. Det kan dog ske gennem vores evne til at være kosteffektive og satse på stordriftsfordelene – 'Bigger scale equals better prices'. Også gennem geografisk vækst," siger Rob McMenemy.

Markedspositioner

Storbritannien