Mænd bliver mindre lykkelige, når de får børn

Hver fjerde mand er ikke lykkelig i sit parforhold. Især i forhold med børn står det sløjt til med mandens lykkefølelse, viser ny undersøgelse i ALT for damerne.

Foto af Steen Brogaard

De yngre mænd er de mest tilfredse. Faktisk erklærer hele 89 procent af de 18-29-årige sig lykkelige i deres parforhold. Det viser en landsdækkende undersøgelse, som analyseinstituttet Megafon har lavet til ALT for damerne.

Blandt mænd i aldersgruppen 30-39 år, kalder blot 65 procent sig lykkelige i meget høj eller i høj grad. Det falder sammen med, at det netop er i det årti, de fleste mænd danner familie og får børn. Og undersøgelsen viser stor forskel på lykkeniveauet hos mænd med og uden børn i husstanden. Næsten fire ud af ti 30-39 årige med børn i husstanden siger, at de kun er lykkelige "i nogen grad, mindre grad eller slet ikke".

En 39-årig far til fire siger til ALT for damerne:
"Det har i stort omfang påvirket min lykkefølelse i nedadgående retning at få børn. Jeg er ikke blevet mere lykkelig af at få børn! Lykke mærker jeg naturligvis lejlighedsvist, men det er jo kun i de situationer, hvor jeg har overskuddet til at nyde øjeblikket, og de situationer kan der være få af i et fortravlet børnehjem med to selvstændige, hårdtarbejdende karrieremennesker, som begge gerne vil både karriere og børn."

Ifølge mandeforsker Kenneth Reinicke er overgangen fra at være ung til at blive far er en brat opvågnen for mange mænd.
"Pludselig går de ind i et voksenliv, hvor der er ting, der skal tages stilling til og faste rutiner. Når man får børn, kan man ikke bare blive hængende på jobbet til kl. 19, for du har nogle andre forpligtelser end tidligere. Samtidig går det op for én, at det er sådan her, det bliver fra nu af: Pligter, rutiner og faste rammer."

Savner sex

Fraværet af lykke hænger også sammen med, at mange mænd længes efter mere sex i deres parforhold. Hele 46 procent af alle mænd savner sex '"i meget høj grad, i høj grad eller i nogen grad". Hos de 30-39 årige er tallet endnu højere: 57 procent.

Som den 39-årige far til fire siger:
"Hvis min kone konstant er utilfreds med, hvor meget jeg arbejder, hvor lidt jeg laver derhjemme, hvor meget bedre alle veninderne har det og så videre, ja så forsvinder den fornemmelse af samhørighed, og så forsvinder min lyst til sex – i hvert fald med hende!"

Læs mere i ALT for damerne nr. 24, som udkommer torsdag den 12. juni 2014.

Undersøgelsen - sådan gjorde vi

Analysefirmaet Megafon har sammen med ugebladet ALT for damerne og partnere gennemført den store parundersøgelse om parforhold, sex, idealer og kønsroller. Undersøgelsen blev gennemført blandt et repræsentativt udsnit af danske mænd og kvinder i parforhold mellem 18 og 70 år. 1.413 respondenter indgik i undersøgelsen – 738 kvinder og 675 mænd.

De følgende virksomheder er partnere i undersøgelsen (i alfabetisk rækkefølge): Bosch, Carlsberg, Codan, Coop, Danbolig, HTH, Mercedes-Benz og PFA.