Malin Crépin er den nye Annika Bengtzon

Svenske Malin Crépin skal spille hovedrollen i en række nye filmatiseringer af LIZA MARKLUNDs foreløbig seks kriminalromaner om Annika Bengtzon, og den første af de nye spillefilm, Nobel's Testamente, skal instrueres af danske Peter Flinth, der tidligere har stået bag bl.a. "Arn"-filmene.

Den svenske skuespiller Malin Crépin har sagt ja til at spille hovedrollen som kriminalreporteren Annika Bengtzon i de kommende filmatiseringer af Liza Marklunds romaner.

Crépin blev senest nomineret til en svensk Guldbagge filmpris for sin kvindelige hovedrolle i filmen I Skyggen af Varmen (2009). Hun har også spillet en lang række teaterroller, bl.a. i flere skuespil af Lars Norén og blev i 2008 hædret med 'Rising Star' prisen på Stockholm Filmfestival.

"Annika Bengtzon er en rigt facetteret figur og jeg synes det er specielt interessant, at hun både er et så følsomt menneske og dedikeret og kompromisløs journalist. Det bliver en udfordring at lære både mennesket og hendes professionelle facade at kende", siger Malin Crépin

Instruktøren på den første af de nye Marklund filmatiseringer, Nobels Testamente, bliver danske Peter Flinth, der tidligere bl.a. har lavet "Arn"-filmene (2007-08), Wallanderfilmen "Mastermind" (2005) og flere afsnit af "Rejseholdet" (2000):

"Nobels Testamente skal være en dynamisk film med både klassiske thrillerelementer og moderne stilgreb. Men frem for alt skal den være spændende og underholdende, så både plottet og hoved- person som helhed driver historien fremad og fastholder os helt ude på kanten af biografsædet",
siger Peter Flinth.

Lisa Marklund tilføjer om valget af Malin Crépin og Peter Flinth:

"Jeg har gennem de seneste år fulgt både Malin Crépins og Peter Flinths imponerende arbejde
og er meget glad for, at de har sagt ja til at deltage i de nye filmatiseringer. Malin er meget tæt på
den Annika, jeg altid selv har forestillet mig, med en udstråling af knivskarp balance mellem kølig professionel intelligens og personlig, sødmefuld sårbarhed."

Indspilningerne af filmene påbegyndes i starten af 2011 og lige nu arbejdes der på at samle de øvrige skuespillere og instruktører til filmene:

"Annika Bengtzon har en kompliceret og sammensat personlighed; dybt professionel i sit arbejde, men samtidig også en anelse socialt udfordret. Malin Crépin er i mine øjne perfekt til rollen og vi er også meget glade for at have Peter Flinth med som instruktør. Han har den erfaring, der kræves for at levere en tæt og spændende thrilleroplevelse i biografen", slutter producer Jenny Gilbertsson fra produktionsselskabet Yellow Bird.