Lindhardt og Ringhof klar med nyt e-bogsformat

E-bogslæser

Som det første store danske forlag følger Lindhardt og Ringhof den internationale forlæggerforening IPAs anbefaling om, at alle forlag fremover udgiver deres e-bøger i epub3-format. Skiftet betyder bedre kvalitet og brugervenlighed samt øget tilgængelighed. Det gør digital læsning til en bedre oplevelse og letter adgangen til bøgernes verden for ordblinde og svagtseende.

"Vi er glade for at kunne sige, at L&Rs nye specifikationer for e-bøgerne betyder, at de bliver endnu nemmere at læse og navigere i. Som forlag er det vigtigt for os at kunne tilbyde vores forfattere den højeste kvalitet og bedste indpakning af deres bøger – også når de bliver digitale", redaktionschef for L&R Digital Gertrud Smith: "Det er samtidig en god nyhed for alle, der har syns- og læsevanskeligheder, da man i udviklingen af epub3 har været meget opmærksomme på at udnytte det digitale medies muligheder for blinde, svagtseende og ordblinde".

Allerede nu kan man i flere readers vælge at få teksten læst højt med syntetisk tale, men L&R vil på sigt ønske at kombinere forlagets e- og lydbogsudgivelser, så man på så mange udgivelser som muligt kan skifte mellem at høre lydbogen og læse bogen.

"Til at begynde med vil vi have fokus på børne- og ungdomsbøgerne, da vi ved, at børns læselyst bliver stimuleret, når de kan følge med i teksten, mens de hører bogen. For de læsesvage unge giver det en mulighed for at komme igennem bøger, som de ellers ville opgive på grund af lix-tal eller de mange sider i en stor fantasy-trilogi", siger Gertrud Smith.