Lindhardt og Ringhof fordobler forfatternes royalty

Lindhardt og Ringhof hæver de danske forfatteres royalty på salget af e-bøger til 50%, så forlag og forfattere fremover deler overskuddet på det voksende marked for e-bøger.

Foto: Steen Brogaard

Når danske forfattere lader deres e-bøger udkomme hos L&R, kan forlaget nu tilbyde en royalty og en forlagsaftale, der afspejler forlagets muligheder for at arbejde aktivt med udgivelsesplan, formater, markedsføring og priser.

"L&R ønsker at give forfatterne en fair aftale og underbygge det partnerskab mellem forfatter og forlag som er fundamentet for vores virksomhed," udtaler direktør for forretningsudvikling, Cliff Hansen:

"For et forlag kræver det mange omstillinger og investeringer at løbe et nyt marked i gang. På Lindhardt og Ringhof har vi lyttet til vores forfattere og forfatterforeningerne, analyseret både kalkulerne og udviklingstendenserne og fundet det rigtigt at ændre e-bogsaftalen nu".

"Det er en god og fin aftale, som jeg er glad for og tryg ved at have indgået med forlaget," siger forfatter Leif Davidsen:

"Jeg skrev ganske vist en kronik i Politiken for snart halvandet år siden, hvor jeg sagde nej tak til, at mine bøger skulle udkomme som e-bøger – ikke fordi jeg er modstander af e-bøger, men for at skabe debat, hvilket også lykkedes. Dengang mente jeg ikke, at der var tænkt ordentligt over, hvilke konsekvenser den digitale verden havde for forfatterne. Men denne aftale er udtryk for en meget mere sund og forretningsmæssig indstilling end de vilkår, der var på tale for bare et år siden."