books-1200-450

L&R-direktør: Forfattere kan ikke leve af at læse op

28.07.2014

Abonnementstjenester på e-bøger er en vigtig del af bogbranchens fremtid – men det handler om at udvikle en bæredygtig forretningsmodel, lyder det fra L&R's Lars Boesgaard

Flere tusinde bogtitler til 99 kroner – eller måske bare en flad 50'er om måneden. Med Amazons indtog på markedet for streaming af e-bøger bliver der forventeligt kamp om forfatterne, men også pres på priserne. Forlagsdirektør Lars Boesgaard, fra Egmont-ejede Lindhardt og Ringhof, og digital redaktør Jeppe Branner giver her deres bud på, hvad paradigmeskiftet vil betyde for forlaget:

Kunne Lindhardt og Ringhof være interesseret i et samarbejde med Amazon?
"Som udgangspunkt er vi altid imødekommende og åbne for dialog, når en ny spiller melder sin ankomst på markedet. Det er helt tydeligt, at Amazon, i de lande hvor de er åbnet, har været med til at drive e-bogsudviklingen frem. Det er min overbevisning, at e-bøger og trykte bøger eksisterer fint side om side – så et voksende e-bogsmarked er bestemt noget, vi er glade for," siger Lars Boesgaard.

Et par håndører på Spotify
Erfaringen viser ifølge Boesgaard, at Amazon med deres Kindle og deres lettilgængelige e-bogsbutik kan være med til at drive en sådan vækst. Men et konkret samarbejde omkring en abonnementsordning som Kindle Unlimited afhænger af de konkrete vilkår i en aftale:
"Vilkår, der skal gøre det muligt for vores forfattere fortsat at leve af det, de laver. Forfattere kan ikke leve af at læse op, som musikere, der spiller koncerter og kun tjener et par håndører på Spotify. Derfor skal forretningsmodellen selvfølgelig være bæredygtig – både for os som forlag, men også for vores forfattere," siger han.

For forfatternes skyld
Hvad er afgørende for dig i den forbindelse?
For mig er det som sagt altafgørende, at forfatternes interesser tilgodeses bedst muligt. Forlagets grundlægger Otto B. Lindhardt har sagt det meget tydeligt: "Vi er der for forfatternes skyld, og vi repræsenterer dem i alt, hvad vi gør." Dette gælder i mindst lige så høj grad i dag, hvor store omvæltninger vender op og ned på måden, vi læser på. Ingen tvivl om, at abonnementsordninger er en betydelig del af fremtiden – det gælder blot om at finde den rette model, der er rimelig for alle parter," siger Lars Boesgaard.

Digitale indfødte
Ifølge digital redaktør hos L&R Jeppe Branner befinder vi os midt i et paradigmeskift fra en styksalgsbaseret model, hvor man ejer sine e-bøger, til en abonnementsbaseret model, hvor man køber sig adgang til at kunne læse.
"Den generation af "digitale indfødte", der vokser op i dag, er vant til Spotify og Netflix. De har en anden måde at forbruge kulturprodukter på. De vil kunne læse, når de vil, og hvor de vil. Vores konkurrenter er al den anden skærmbaserede underholdning, som folk bruger deres vågne timer på. Hvis Amazon kan overbevise os om, at de kan trække folk over mod bøgerne og læsningen, uden at vi udskifter analoge kroner med digitale ører, så samarbejder vi selvfølgelig gerne," siger han.
En undersøgelse fra Kulturministeriets kampagne "Danmark læser" viste for nylig, at 40% af danskerne ikke læser skønlitteratur.
"Måske Amazon kan være med til at nå ud til disse læsere?" lyder det fra Jeppe Branner.

Ikke én dominant
I dag har L&R en lang række af deres titler hos den danske e-bogstjeneste Mofibo. Den er næsten dobbelt så dyr som Amazons nye tilbud, som dog foreløbig er forbeholdt amerikanske læsere, men titlerne er nogle andre. Ifølge Lars Boesgaard er det vigtigt, at have et kommercielt bogmarked, der ikke er domineret af én central forhandler, der kan diktere reglerne.
"I dag har vi Saxo, iBooks, Mofibo, Google, Riidr og en lang række mindre e-bogsforhandlere. Der bør også i fremtiden være plads til, at forskellige tjenester som Mofibo og Amazon eksisterer side om side," siger han.

Forskelligt fokus
Jeppe Branner betoner, at Mofibo har vist, hvor stor en værdi bagkataloget har.
"Det er en positiv historie, at netop de ældre titler klarer sig så godt digitalt. I et marked, hvor alle halser efter bestsellerne, og hvor salget af trykte bøger koncentreres på færre og færre titler, så ser vi faktisk den modsatte tendens inden for e-bøgerne, hvor vi har en lang hale af mellemtitler," siger han.

Plads til flere
Også Lars Boesgaard forventer, at abonnementstjenesterne kan være med til at sætte endnu mere fokus på bagkataloget af gode titler fra forlagets historie.
"Og jeg tror, at der er plads til flere spillere, hvis de formår at adskille sig fra hinanden," siger han og henviser til, at de to eksisterende internationale abonnementstjenester Oyster og Scribd begge har været ude og reagere positivt på nyheden om en ny konkurrent.
"De mener, at der er plads til flere spillere, og det håber jeg også er Amazons udgangspunkt for at gå ind i dette. Jeg tror, at tjenesterne bliver nødt til at fokusere forskelligt og dermed adskille sig fra hinanden. En tjeneste vil måske satse på bagkataloget, en anden på nogle eksklusive titler, en tredje vil måske lade det være op til kunden at vælge, om man vil have børnebøger, fagbøger osv., og om man vil have lydbøger med i pakken," lyder buddet fra forlagsdirektøren.