egmont-banner-krigen-887x499

Krigen indstillet til Oscar-kapløbet

23.09.2015

"Krigen" bliver den danske deltager i Oscar-kapløbet i kategorien Foreign Language Film.

Af DFI/Lars Fiil-Jensen

Komitéen, der indstiller en dansk film til kapløbet om en Oscar-nominering i kategorien Foreign Language Film, mødtes onsdag den 23. september for at afgøre, hvilken af de tre shortlistede film, "Mænd og høns", "Krigen" og "The Look of Silence", der skal være dette års Oscar-deltager.

Komitéen indstillede "Krigen", og formanden for komitéen, Henrik Bo Nielsen fra Det Danske Filminstitut, siger:

"I år har vi skullet vælge imellem film fra tre instruktører, der alle har markant Oscar-format. Alle tre film rager op både blandt årets danske produktioner og i det internationale filmlandskab. Vi har med glæde bemærket, at international presse har kommenteret, at vi i komiteen havde mange oplagte film at vælge imellem til vores shortlist, og at den endelige liste bød på film med vidt forskellige emner og genrer og på stærke instruktører, der tør vove pelsen og forfølge deres unikke visioner. Det har været en spændende udfordring at skulle vælge mellem tre så gode bud. Vores valg er faldet på Tobias Lindholms 'Krigen' som årets danske deltager, efter at vi grundigt har overvejet, hvilken film der vil have den største chance for at gribe akademiets medlemmer.

Tobias Lindholm fik en flot debut på 'Krigen' på årets filmfestival i Venedig, hvor den internationale presse i rosende vendinger skrev om filmen og Lindholms helt unikke evne til at skildre det menneskelige drama, der opstår, når vi bliver sat under ekstremt pres. Lindholm har tidligere vist Oscar-format som manuskriptforfatter til Thomas Vinterbergs 'Jagten', der blev en af de fem Oscar-nominerede film i 2014, og han har også skabt stor respekt om sit navn som instruktør med 'Kapringen' og 'R'. Med sin fængende historie og instruktørens særlige greb, hvor det også er soldaten og hans familie, der risikerer at blive taberne i et intenst retssalsdrama, er 'Krigen' et stærkt bud. Vi er ikke i tvivl om, at Tobias Lindholms film vil skille sig klart ud blandt det store opbud af film, der bejler til en nominering."

"Krigen" kan for tiden ses i biograferne.

Den danske komité og Oscar-reglerne
I Danmark er det en komité bestående af syv repræsentanter fra filmbranchen og Filminstituttet, der afgør hvilken film, der indstilles til at blive dansk kandidat til en Oscar-nominering. Direktør for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen, er formand for komitéen, der i år består af Regner Grasten fra Producentforeningen, Janus Metz fra Danske Filminstruktører, Jan Weincke fra Dansk Filmfotograf Forbund, Jacob Wendt Jensen fra Danske Filmkritikere, Kim Pedersen fra Danske Biografer og Claus Ladegaard fra Det Danske Filminstitut.

Hvert land kan indstille netop én film til nominering. Akademiets regler kræver, at filmen har haft biografpremiere i perioden fra 1. oktober 2014 til 30. september 2015, og at den er produceret uden for USA og med et andet sprog end engelsk som det væsentligste dialog-sprog. I Danmark er 26 spillefilm og 5 dokumentarfilm mulige kandidater i år.

Fra 1. oktober vurderes de indstillede film af the Academy of Motion Picture Arts and Sciences' "foreign language" komité, der skal vælge seks film til en shortliste. En eksekutiv komité tilføjer derefter yderligere tre film til shortlisten for at sikre, at der ikke er iøjnefaldende udeladelser på shortlisten, der derefter består af ni film. To komitéer, en på USA's østkyst og en på vestkysten, ser derefter de ni film og vælger de fem film, som Oscar-nomineres.

Kort før jul offentliggøres Oscar-shortlists. Den præcise dato for dette er aldrig officiel. Onsdag den 30. december indledes stemmeprocessen til nomineringerne, som offentliggøres torsdag den 14. januar. Det 88. Academy Awards Show finder sted søndag den 28. februar.

Danske Oscar-indstillinger de seneste 10 år til Foreign Language Film Award

2015 Sorg og glæde / Nils Malmros
2014 Jagten / Thomas Vinterberg / nomineret
2013 En kongelig affære / Nikolaj Arcel / nomineret