Kon-Tiki sejler direkte ind som nr. 1 på bio-hitlisten

Det storslåede eventyr, der siden Thor Heyerdahl og hans folk drog afsted på den livsfarlige rejse, har betaget og fascineret voksne og børn i alle aldre, solgte i weekenden hele 31.661 billetter og gik dermed direkte ind på en førsteplads på weekendens bio-hitliste.

Foto: Nordisk Film / VFX by Fido

Kon-Tiki

KON-TIKI har taget det danske publikum med storm. I weekenden torsdag til søndag solgte filmen hele 40.035 billetter inkl. prescreenings. Dermed indtog filmen førstepladsen på bio-hitlisten foran film som Les Misérables og Olympus Has Fallen.

KON-TIKI er den medrivende historie om at vælge eventyret og om at gøre det, man tror på – til trods for, at alle andre siger, at det er umuligt. En episk rejse, der forandrede alle deltagernes liv for altid!

"Kon-Tiki er vores hidtil største åbning for en norsk film og slår dermed Headhunterne, som i 2011 åbnede med 27.134 billetter og solgte totalt 217.273 billetter,
hvilket Kon-Tiki meget vel kan ende med at overgå", udtaler Jan Lehmann, direktør for Nordisk Films Biograf Distribution.

Adm. direktør for Nordisk Film Production Henrik Zein fortsætter: "Kon-Tiki har solgt fantastisk i Norge og er solgt til det meste af verden, men vi er vældig glade for, at også et dansk publikum har taget begejstret imod vores film".

Handling:
Kon-Tiki er baseret på Thor Heyerdahls bog, der siden 1949 er solgt globalt i over 50 millioner eksemplarer og er oversat til flere end 70 sprog.
I den sande historie om Kon-Tikis farefulde rejse sejler seks modige mænd i 1947 fra Peru til Polynesien på en primitiv balsaflåde og sætter deres liv på spil for en idé, som kunne ændre verdenshistorien.
Anført af den unge norske videnskabsmand, Thor Heyerdahl, som ikke kan svømme, glider de ud fra kysten uden moderne udstyr og kun med en langbølgeradio og en papegøje til at holde sig med selskab. De drager afsted med verdenspressens fulde bevågenhed for at bevise en utrolig teori – at den polynesiske befolkning oprindeligt kom fra Sydamerika – ved at gentage den faretruende rejse. Mens verden holder vejret i åndeløs spænding, navigerer de ved hjælp af stjernerne og flyder 8000 km tværs over Stillehavet med bølgerne som deres ror.
Turen er en konstant og livsfarlig kamp mod naturen i form af orkaner, hajer og det dybe havs farlige dæmoner. Thor har ofret alt for denne ekspedition, så det må og skal lykkes.
Velkommen ombord på Kon-Tiki.

Ud over Norge er Kon-Tiki indspillet på Malta, i Sverige, Thailand, Bulgarien og Maldiverne.

Filmen er instrueret af makkerparret Espen Sandberg og Joachim Rønning, der også stod bag det episke 2. Verdenskrigsdrama Frihedskæmperen Max Manus (2008), der solgte 1.165.271 millioner biografbilletter i Norge, og er produceret af Nordisk Film Production ved Aage Aaberge og den Oscar®vindende producer, Jeremy Thomas, Recorded Picture Company, der i sin tid vandt sin Bedste Film Oscar® for Den sidste kejser (1987).

Hovedrollerne i Kon-Tiki spilles af Pål Hagen (Thor Heyerdahl), Anders Baasmo Christiansen (Herman Watzinger), Gustaf Skarsgård (Bengt Danielsson), Odd Magnus Williamson (Erik Hesselberg), Tobias Santelmann (Knut Haugland) og Jakob Oftebro (Torstein Raaby) og med på rollelisten er også Søren Pilmark som eventyreren Peter Freuchen.

Kon-Tiki er allerede en kæmpe succes i Norge, hvor filmen har solgt over 900.000 biografbilletter, og var Norges Oscar®-kandidat i kategorien "Bedste udenlandske film".