Jeg har læst i dag

I Egmont UK har vi udviklet et samarbejde med en nærliggende folkeskole. Skolen er multikulturel med over 34 forskellige talte sprog. Egmont UK og skolen arbejder sammen på at sikre en fordelagtig relation for begge parter, der således indeholder frivillig læsehjælp, forsyninger af bøger og magasiner til skolen samt Research Sessions.

Nogle af vores frivillige med Rosie Peters og Gemme Kime fra Wendell Park School til en Volunteer Reading træningssession.

Vores selskabs formål er at ’inspirere børn til at læse’, hvilket vi prøver at opnå gennem fængslende og spændende bøger, magasiner, apps og fortællinger. Vi vil gerne hjælpe med at inspirere børn på græsrods niveau, hvorfor vi giver vores tid og støtte til børns læsning.

For nogle børn er læsningen en stor udfordring. Og mange elever får ikke nok støtte i hjemmet – ofte fordi forældrene ikke taler engelsk selv, eller har engelsk som andetsprog.

Men skolens lærer er fastbesluttet på, at hvert eneste barn skal have muligheden for at lære at elske læsning – og vi hjælper dem.

Vi har en lille hær af frivillige – 40 i alt (stadig flere folk tilmelder sig) - og har forpligtet os til, at otte Egmont medarbejdere hver eneste uge besøger skolen for at hjælpe eleverne med deres læsning.

Vores frivillige er blevet trænet af skolen i, hvordan man bedst muligt lytter og udøver støtte til børns læsning.

Vi har også fremstillet ”I read today” klistermærker af vores designere Claire Yeo og Mert Eyyub. Efter at have hørt hvert barn læse får de et klistermærke. Ideen er, at dette skal opmuntre en stolthed hos børnene efter læsning – og det gør det! Børnene elsker klistermærkerne og viser dem frem med stor tilfredshed og glæde.

Udover dette sender vi regelmæssigt bøger og magasiner til skolens bibliotek og klasseværelser for at sikre massere af variation i læsematerialerne, som kan appellere til alle børn.

Slutteligt har vi arrangeret med skolen, at vi hver tirsdag eftermiddag kan mødes med børnene og lave små research-grupper. Dette giver os hurtig og lærerig feedback, der implementeres i Egmonts arbejde.