Historien om Danmarks største svindler hitter

Det er blevet kaldt Danmarks største erhvervsskandale. Direktøren druknede sig i et badekar, Nordisk Fjer kollapsede på en weekend og efterlod sig milliardgæld. Historien er for første gang blevet fortalt i Bedraget, der blev en af Lindhardt & Ringhofs bestsellere i 2013.

Han blev fundet i badekaret. Alene i sommerhuset havde han taget sit eget liv. Og først der rullede skandalen. Det er 24 år siden, at Nordisk Fjer gik ned med mand og mus over en weekend og efterlod sig svindel og gæld for flere milliarder kroner. Hvad der egentligt skete, er aldrig rigtigt kommet frem. Før nu.

Forfatter Charlotte Langkilde har brugt de sidste 14 år på at kulegrave det store spindelvæv af bedrag, som direktøren for Nordisk Fjer Johannes Petersen vævede sine 4500 ansatte ind i, og som var så kompliceret, at hverken de ansatte, bestyrelsen, virksomhedens revisorer eller medierne kunne se igennem det.

Det er blevet til den 752 siders dokumentariske thriller Bedraget, som Lindhardt & Ringhof på blot et halvt år allerede har udgivet i fem oplag. Igennem flere måneder i efteråret 2013 har den ligget på toppen af de danske bestsellerlister, og nu skal den filmatiseres.

Da bogen udkom i september 2013, kom først anmelderrosen, og derefter slog "Bedraget" også igennem på den kommercielle side med topplaceringer på de danske bestsellerlister og senest med tre filmselskabers kappestrid over filmrettighederne. Redaktør hos Lindhardt & Ringhof, Elise Nørholm er stolt af bogens resultater.

"Vi er nok ikke overraskede, men vi er virkelig glade for, at bogen er blevet modtaget så positivt. Den skepsis, vi mødte fra nogle journalister, da vi begyndte at tale med dem om udgivelsen – at det var en gammel sag, og at det lød som lige lovlig meget med 750 sider – var pist forsvundet, da bogen kom ud og blev læst. Det er vi rigtig stolte over," siger Elise Nørholm.