Historien bag Millennium

Med 6,5 millioner solgte billetter i Norden blev filmatiseringerne af Stieg Larssons Millenniumtrilogi en nordisk og international succeshistorie. Bag filmene står Nordisk Film og et tilfældigt telefonopkald.

Det er Nordic Acquisitions Manager Lone Korslunds ansvar at finde nordiske filmprojekter, der er interessante at finansiere og distribuere for Nordisk Film. Lone Korslund blev opmærksom på Millenniumtrilogien for tre år siden, da hendes telefon ringede. Det var en af hendes bekendte, der bad hende om at holde øje med en bog, der hed Mænd der hader kvinder.

"Jeg gik i gang med at læse bogen, men jeg syntes, de første 50 sider var tunge, så jeg lagde den væk. Der var jo også lige 50 andre manuskripter, der lå og ventede på at blive læst. Men jeg tog den op igen, læste den færdig og så kan det nok være, jeg fik ringet rundt," fortæller Lone Korslund.

Efter at have læst bogen var Lone Korslund overbevist om dens potentiale for at blive en rigtig stor film. "Den havde en fantastisk historie og en heltinde, hvis lige man ikke har set før, hendes karakter er både original og ny. Der er noget i tiden, som gør den type kvinde helt aktuel. Der er også noget med myten omkring Stieg Larsson, en gammel modstandsmand som selv var en mand, der hadede mænd, der hadede kvinder."

Nordisk Film vinder investering
Produktionsselskabet Yellowbird havde allerede erhvervet rettighederne til filmatisering af bogserien. Men Nordisk Film nåede hurtigt frem til at ville investere i filmprojektet på trods af den risiko, det indebar at investere i svensk film på det tidspunkt.

"Svensk film går ikke godt i Danmark eller internationalt, og på det tidspunkt var svensk film yderligere i krise. I Sverige havde vi endnu ikke haft muligheden for at bevise os selv, så Nordisk Films distribution i Sverige var ikke stor. Men internt bakkede alle op omkring vores overbevisning om, at vi kunne gøre det til en svensk succes, der kunne rejse sig i Norden," fortæller Lone Korslund.

Det var i sig selv en udfordring at få lov til at investere i filmen, da Yellowbird skulle overbevises om Nordisk Films formåen. Det, der gjorde udslaget til Nordisk Films fordel, var en kombination af, ønsket om dansk instruktør, at Nordisk Film kunne tilbyde faciliteter til post-produktion, og at kemien mellem Yellowbird og Nordisk Film var så god, som den var.

Salander i Hollywood
Udlandet er også hoppet med på Millennium-bølgen. Filmene er blevet kæmpestore i de fleste lande i Europa, og nu venter det amerikanske marked, som blandt andet skal erobres ved hjælp af amerikanske remakes.

"I første omgang kommer den originale Millenniumtrilogi i amerikansk biografdistribution. I slutningen af januar blev aftalerne om amerikanske remakes lukket, og herfefter kan der gå nogle år, før de nye film ligger klar. Vi behøver ikke remakes'ne på markedet lige nu, da det er i vores interesse at få mest muligt ud af det projekt, vi har investeret i nu og her," fortæller Lone Korslund.

Et liv efter Larsson
"Det har givet os en masse selvtillid at vide, at vi kan løfte en sådan kæmpe opgave og gøre denne nordiske film til en kæmpesucces. Efter Stieg Larsson har det været en udfordring at få begejstringen tilbage. Og selv om Millennium stadig kører i biograferne, og alle dvd'erne endnu ikke er kommet ud, er det alligevel lidt vemodigt, at min del af projektet er slut," afslutter Lone Korslund.

Millennumtrilogiens succes har også haft en afsmittende effekt på Nordisk Films distribution i Sverige, hvor Nordisk Film er kommet på landkortet efter Millenniumtrilogien. For eksempel har Sveriges biografer spillet for fulde huse i januar med Snabba Cash, som er en anden stor Nordisk Film co-produktion og den første film i Snabba Cash-trilogien.

"Det har givet os en masse selvtillid at vide, at vi kan løfte en sådan kæmpe opgave og gøre denne nordiske film til en kæmpesucces," fortæller Lone Korslund, Nordic Acquisitions Manager.

"Mænd der hader kvinder" - første del af Stieg Larsons Millenniumtrillogi, der alene i Norden er set af næsten 7 millioner.

Fakta

Millennium tv-serien får premiere i Sverige i foråret 2010, mens Norge og Danmark må vente til efteråret.