Glad ged baner vejen for vækst i Kina

100.000 kinesiske børn og unge står hver måned i kø for at købe magasinet Happy Goat. Lokalt producerede tegneserier har været med til at sikre det femten år gamle Egmont-selskab i Kina sit bedste år nogensinde trods finanskrisen.

Happy Goat er den hotteste animationskarakter i Kina for tiden. Magasinet startede egentlig som en tv- serie, men er siden blevet til en film og har nu for alvor manifesteret sig over for kinesiske børn og unge, der hver uge følger serien på kinesisk tv. De kinesiske myndigheder har understøttet lokalt producerede animationsserier, og satsningen har bragt smilene frem hos de 118 Egmont-kolleger i det delejede Children's Fun Publishing, der er Kinas største udgiver af tegneserier.

"Ved at satse på lokalt producerede tegneserier og bøger har vi øget vores salg. På trods af den globale finanskrise har vi haft det bedste år nogensinde. Vi kunne i det forgangne år fejre, at det er 15 år siden Egmont kom til Kina, og kan nu se tilbage på et år, hvor den samlede omsætning steg med 30 procent," fortæller adm. dir. Mingliang Hou.

Happy Goat er udviklet og tilpasset det kinesiske marked. Og selv om den slags magasiner normalt sælger 20-40.000 eksemplarer, har historien om de glade geder i Goat Village og naboen Big Big Wolf haft et salg, der er mere end tre gange så stort. Med 100.000 solgte eksemplarer hver måned er magasinet blevet det mest sælgende af de 11 magasiner, Egmont udgiver i Kina.

"I 2006 havde vi kun fem magasintitler, og hovedparten var udenlandske licenser. Men siden da har vi satset på området og fået en række lokale titler, der fungerer både som magasin og som bog. Kombinationen af et internationalt forlagskoncept og lokalt produceret indhold har hjulpet os igennem et internationalt kriseår," forklarer Mingliang Hou.

Et gennembrudsår
I de 15 år Egmont har været i Kina, har der været en konstant vækst, så selskabet nu er ledende på området for børneblade, en førende udgiver af børnebøger og repræsenteret på undervisningssegmentet. Ifølge Kids Media divisionens direktør, Frank Knau, er der grund til at forvente endnu mere af virksomheden de kommende år.

"Hvis jeg skal kigge i glaskuglen ser jeg gode muligheder for vækst. Andelen af læsere stiger, middelklassen vokser, og virksomheden er endnu ikke til stede i alle regioner i Kina. Lægger man det sammen med en forventet kinesisk vækst på otte procent om året, er det en cocktail, der kan gøre Children's Fun Publishing til den største enhed i Egmont Kids Media divisionen om 10 år."

"Ved at satse på lokalt producerede tegneserier og bøger har vi øget vores salg. Og vi kan nu se tilbage på et år, hvor den samlede omsætning steg med 30 procent," fortæller adm. dir. Mingliang Hou.

Happy Goat er altid glad og positiv og den klogeste blandt vennerne, som alle bor i Goat Village. Naboen Big Big Wolf er dog kun ude på at fange og spise Happy Goat og vennerne.

Fakta

Children's Fun Publishing blev oprettet i august 1994 som det første fællesejede forlag mellem en udenlandsk ejer og et kinesisk selskab. De 118 medarbejdere står hvert år bag over 300 bogtitler og 11 magasiner, der udgives fra hovedsædet i Beijing og en række lokale kontorer. Selskabet er Kinas største udgiver af tegneserier og den næststørste udgiver af børnebøger.