Første danske film i 3D: Olsen Banden

Nordisk Film producerede den første danske talefilm, den første farvefilm og kommer nu med den første danske 3D film.

Et af dansk films største filmikoner, Olsen-Banden, genopstår nu i animationsfilm – og ikke nok med det: OLSEN-BANDEN PÅ DE BONEDE GULVE bliver den første danske film nogensinde i 3D (skal ses med 3D briller).

Dermed følger Nordisk Film op på sin banebrydende tradition med at være først i Danmark med den nyeste filmteknik. Nordisk Film skabte den første danske talefilm, "Præsten i Vejlby", instrueret af George Schéevoigt i 1931, og i 1956 de første farvefilm, "Kispus", og den Oscar-nominerede "Qivitoq", begge instrueret af Erik Balling. Nu kommer filmselskabet igen på banen som de første – og hvad er mere naturligt end at tage udgangspunkt i Olsen-Banden, der om noget symboliserer styrken i den danske filmtradition.

"Det er en stor glæde, at den første danske animationsfilm i 3D netop bliver med vores allesammens Olsen-Banden. Det er Danmarks største filmbrand, der nu bliver ført up-to-date i en hel ny form, men med respekt for filmseriens populære figurer og velkendte humor og samfundssatire. Olsen-Banden fungerer rent faktisk ligesom tegneseriefigurer: de har altid det samme tøj på og om der så sprænger en bombe lige ved siden af dem, kommer de aldrig til skade. De børster bare støvet af sig og fortsætter, hvor de slap. Så det ligger lige til højrebenet at animere dem, og at gøre dem endnu mere levende via 3D", siger Jan Lehmann direktør i Nordisk Film Biografdistribution.

Stærkt hold bag filmen
Den første danske animationsfilm i 3D produceres naturligvis af de meste erfarne i animationsbranchen. "Olsen-Banden på de bonede gulve" co-produceres af A. Film med instruktør Jørgen Lerdam i front for projektet. Jørgen har tidligere instrueret film i både Jungledyret Hugo og Peddersen & Findus-serierne, og har desuden haft en finger med i snart sagt samtlige af A. Films succeser.

Manuskriptet leveres af Nikolaj Peyk, manden bag Østkyst Hustlers, der tidligere har skrevet manus til flere store danske komedier, og bl.a. lavede "Jul På Vesterbro" sammen med Anders Matthesen. Producer er Tomas Radoor fra Nordisk Film, der nyligst har stået bag komedierne "Oldboys" og den aktuelle "Parterapi", men også tidligere producerede Asger Leths prisbelønnede og grænseoverskridende dokumentar "Ghosts of Cité Soleil".

Filmens vigtige stemmer leveres særdeles overbevisende af bl.a. Martin Buch (Snobberne) som Egon, Nicolaj Kopernikus som Benny og Esben Pretzman (Drengene Fra Angora) som Kjeld samt en helt og aldeles oplagt Annette Heick som Yvonne.

Fakta

Stemmerne leveres af: Egon Olsen: Martin Buch Benny: Nicolaj Kopernikus Kjeld: Esben Pretzmann Yvonne: Annette Heick Betjent Holm: Jonas Schmidt Hallandsen: Søren Sætter Lassen Johnny: Mick Øgendahl Allan: Simon Jul Jørgensen