theteam1200x450

MORD UDEN GRÆNSER blev set af næsten halvanden million danskere

23.02.2015

Første afsnit af MORD UDEN GRÆNSER blev set af næsten halvanden million danskere og fik rosende ord med på vejen fra anmeldere.

Næsten halvanden million danskere så med, da første afsnit af ”Mord Uden Grænser – The Team” i aftes rullede over skærmen på DR1. Helt præcist sad 1.462.000 og fulgte med, og det svarer til en seerandel på 55 %. Det matcher premiereniveauet på en række andre søndagsdramaer bl.a. Borgen, hvis indledende episode trak 1.454.000 seere og en seerandel på 52 %, mens Livvagterne havde 1.511.000 seere svarende til en andel på 54 % og Arvingerne II 1.578.000 seere svarende til en seerandel på 55%.

Vanedannende og hæsblæsende
Serien høster mange firestjernede anmeldelser, blandt andet hos Soundvenue:

“Det europæiske krimiprojekt ”Mord Uden Grænser” starter lovende og i et hæsblæsende tempo. I centrum er en mordintrige, der vrimler med alt det, som et godt drama er gjort af: prostituerede, stoffer, trafficking og rovmord. Lars Mikkelsen er som sædvanligt god, mens belgiske Veerle Baetens gestalter seriens mest interessante karakter,” skriver deres anmelder, Thomas Spejlborg Sejersen.

Også Ekstra Bladets anmelder er positiv over for seriens indledende episode, som han belønner med fire stjerner:

“Plottet fænger umiddelbart, personerne virker som nogle, man har lyst til at lære nærmere at kende, og på det tekniske plan er sagerne også yderst kompetent skruet sammen – alene lydsiden er en fornøjelse,” skriver Henrik Quietsch, der kalder søndagssatsningen “vanedannende.”

Europæisk kvalitetsdrama
Berlingske kalder det med 4 stjerner “En vellykket Eurobudding” og roser Nordisk Film for at have taget initiativ til at producere serien.

“Den danske producent Nordisk Film, der med denne serie har villet give et kvalitetsbud på et stykke TV-dramatik, der ikke er produceret inden for DR’s mure, har intet at skamme sig over. Stiger man først på holdet, der skal se ”Mord Uden Grænser – The Team”, bliver det svært at stige af igen,” skriver Berlingske.

Nordisk Film Production har de seneste fem år arbejdet med udviklingen af tv-serien, der har et budget på cirka 75 millioner kroner, og som er blevet realiseret i samarbejde med tv-stationer og filmselskaber i flere lande. Succesforfatterne Mai Brostrøm og Peter Thorsboe står bag serien, der er instrueret af Kathrine Windfeld med Lars Mikkelsen i hovedrollen. Der bliver sendt otte afsnit af 58 minutters varighed.

Andet afsnit af “Mord Uden Grænser” sendes på DR1 søndag d. 29. Februar kl. 20:00.