Forlagskøb godkendt af konkurrencemyndighederne

Egmont-forlaget Aschehougs køb af Bonnier Forlagene, der blev offentliggjort 11. juni, er nu formelt en realitet.

Forlagene modtog i dag konkurrencemyndighedernes godkendelse af købet. Det nye forlag, der er Danmarks næststørste, skifter navn til Lindhardt og Ringhof. Sidste år stod forlagene bag over 1.000 nye bogtitler og solgte ca. 8 mio. bøger. Lindhardt og Ringhof viderefører Aschehougs udgivernavne Athene, Sesam, Alinea, Forlag Malling Beck sammen med Carlsen, Akademisk Forlag, Alfabeta og Børsens Forlag – alle fire fra Bonnier. Forlaget, der også omfatter flere bogklubber, heriblandt 12 Bøger og Bogsamleren, vil beskæftige ca. 240 medarbejdere og får en omsætning på ca. 740 mio. kr. Forlagene flytter sammen i november.

Dog er et enkelt udgivelsesområde, som udgør mindre end 1 pct. af omsætningen, ikke omfattet af godkendelsen: På tegneseriemarkedet vurderede Europa Kommissionen, at forlaget sammen med resten af Egmont ville få en dominerende markedsandel. Tegneserierettighederne i det tidligere Bonnier-forlag Carlsen bliver derfor i Bonnier – i et dansk selskab, der styres fra Stockholm. Bortset fra disse rettigheder følger hele forlaget Carlsen med de fastansatte medarbejdere med til Lindhardt og Ringhof. Undtagelsen i godkendelsen ændrer ikke den overordnede strategi for resten af forlagsgruppen.

Anette Wad, adm. dir. for Lindhardt og Ringhof, siger: "Vi glæder os til at realisere den største ændring i mange år i den danske forlagsbranche til gavn for læsere, forfattere og medarbejdere. Vi tager myndighedernes vurdering af konkurrenceforholdene på tegneseriemarkedet til efterretning. Væsentligst er, at mulighederne for at realisere vores overordnede strategier er intakte".

Yderligere oplysninger:
Adm. dir. Anette Wad, Lindhardt og Ringhof, kan kontaktes via pressechef Henrik Harring Jørgensen, Egmont Koncernkommunikation: Telefon 23 33 02 65, harring@egmont.com

www.lindhardtogringhof.dk