Folketingsvalget fremskynder online-undervisningsmateriale til folkeskolen

Folketingsvalget har fremskyndet debuten for et online-undervisningsmateriale til landets folkeskoler. For første gang nogensinde kan lærere og elever fra 7. til 10. klasse nu arbejde løbende med aktuelle undervisningsmaterialer til fagene samfundsfag, dansk og historie.

Børn følger sjældent nyhedsmedier, men det retter www.temanyt.dk op på: To erfarne redaktører fra Egmont-skolebogsforlaget Alinea omsætter nyhedsstrømmen til lærervejledninger og elevsider, der via internettet glider direkte ind i undervisningen. Desuden indsætter redaktørerne forklaringer på fagudtryk og svære ord i avisartiklerne. Den nye type undervisningsmateriale er testet af 128 klasser før lanceringen i denne uge. Temaet om folketingsvalget er netop aktiveret, og reaktionerne fra skoler, der har købt årslicens til materialet, er positive.

Bag www.temanyt.dk står skolebogsforlaget Alinea samt Berlingske Tidende og e-learningfirmaet IMS Learning. Ambitionen er at udvikle mindst otte aktuelle temaer årligt i takt med, at vigtige begivenheder opstår.

PRODUKTIONSTID FRA 24 UGER TIL FÅ DAGE

Alinea har siden 11. september-katastrofen ønsket at bringe pulsen fra nyhederne ind i undervisningen. Desværre er produktionstiden for traditionelle trykte skolebøger mindst 24 uger. Med det nye materiale er man nået ned på ganske få dage.

"Vi har store forventninger til disse bearbejdede nyheder, målrettet eleverne. I 2005 har unge slet ikke den samme tradition som tidligere for at læse aviser og følge nyheder på tv. Ambitionen er at tilbyde lærerne bedre værktøjer til at rette op på denne både pædagogiske og demokratiske ubalance", siger direktør Ebbe Dam Nielsen, Alinea. Han fremhæver, at samarbejdet med Berlingske Tidende desuden betyder, at skoleklasserne uden konflikt med ophavsretslovgivningen kan kopiere tekster og fotos over i egne artikler, de arbejder videre med. Alinea mener, ideen har internationalt potentiale og vil præsentere den for norske og svenske søsterselskaber i Egmont.

DRAMATISKE NYHEDER

Chefredaktør Lars Poulsen, Berlingske Tidende, siger: "På Berlingske Tidende ser vi satsningen som en investering i fremtiden. Temanyt er ikke kun en forretningsmæssig aktivitet. Vi synes først og fremmest, at det er vigtigt, at folkeskolen bruger aktuelt nyheds- og baggrundsstof i undervisningen. Måske får Temanyt størst opmærksomhed ved de dramatiske nyheder som valg, terror og naturkatastrofer. Men det er jo også netop ved disse lejligheder, at unge hidtil har manglet perspektiv og dybde i deres forståelse".

IMS Learning, samarbejdets tredje partner, har erfaring fra 300 e-learningprojekter. Selskabet har bidraget med design og software, der er hurtigt at navigere i, og som gør det let for eleverne selv at arbejde videre med materialet. Direktør Søren Sander karakteriserer samarbejdet som et spændende møde mellem ny teknologi, nyheder og gennemprøvede pædagogiske principper:

"Eleverne i folkeskolen skal i dag forholde sig til langt større mængder af information end for 20 år siden. Vi er spændte på at følge, hvordan kombinationen af undervisning og e-learning kan bidrage til at udvikle elevernes adgang til ny viden", siger han.

Yderligere oplysninger og evt. henvisning til skoler, der bruger materialet:

Direktør Ebbe Dam Nielsen, Alinea, telefon 33 69 46 78.

Chefredaktør Lars Poulsen, Berlingske Tidende, telefon 33 75 26 73.

Direktør Søren Sander, IMS Learning, telefon 40 40 14 00.

Pressechef Henrik Harring Jørgensen, Egmont Koncernkommunikation, telefon 23 33 02 65, harring@egmont.com.

(Medier kan i forbindelse med omtale få adgang til sitet således: Log på med TEMANYTDK-0000. Brugernavn: gæst. Password: egmont)